Boekrecensie: De Academie

Title: De Academie
Author: Astrid Boonstoppel
Publisher: Blossom Books
Release date: Oktober 2020
Genre: Young Adult

Toen ik vorig jaar Dit is hoe het ging van Astrid Boonstoppel had gelezen, was ik er echt diep van onder de indruk. Het verhaal was heftig maar mooi. Sindsdien houd ik Astrid goed in de gaten. Hopend dat ze snel met een nieuw boek zou komen. En jawel, het is zover. De Academie is Astrid haar tweede boek. Ik kreeg de kans om dit boek al voor verschijningsdatum te lezen. Daar heb ik dan ook gretig gebruik van gemaakt!

Niemand weet wat er precies gebeurt tijdens een Academiejaar aan de exclusieve Recourt Academie voor meisjes. De alumni zwijgen als het graf. Eén ding is echter zeker: de studenten worden zonder uitzondering succesvol.

Jaarlijks worden hooguit vijf studenten toegelaten tot de eliteschool van Frédéric en Isabella Recourt. De ambitieuze, talentvolle Em is een van die studenten. Ze kan niet wachten om haar grote voorbeeld, Isabella, in het echt te ontmoeten. Dit jaar is het begin van haar toekomst. Maar langzamerhand ontdekt ze dat de Academie vele geheimen kent…

De Academie is een internationaalwaardig verhaal. Mysterieus, uniek, intrigerend en niet weg te leggen!

In De Academie volgen we Em. Ze is een ambitieus meisje die al jaren grote bewondering heeft voor Isabella Recourt. Waarom weet ze niet precies, maar ze is helemaal gefascineerd door Isabella. Ze is dan ook vastbesloten dat ze naar De Academie wilt. Haar moeder, met wie Em een hele goede band heeft, snapt haar fascinatie voor De Academie niet helemaal. Em is heel vrij opgevoed en haar moeder snapt het strenge regime dat De Academie hanteert dan ook totaal niet. Em is niet van gedachten te veranderen. Wanneer ze het verlossende woord krijgt dat ze is toegelaten, kan haar dag dan ook niet meer stuk. Maar eenmaal op De Academie aangekomen, merkt Em al snel dat er veel mysterieuze dingen gebeuren. Ze slaapt slecht en heeft elke nacht nachtmerries waarin ze rare dingen hoort. Is De Academie wel zo geweldig als Em al die jaren heeft gedacht?

Dit is hoe het ging vond ik al mindblowing maar met De Academie weet Astrid zichzelf helemaal te overtreffen.

Wat me is bijgebleven van Dit is hoe het ging is dat Astrid me echt greep met haar schrijfstijl. Ik was dan ook heel benieuwd of dit bij De Academie opnieuw zou gebeuren. En ja, dat gebeurde zeker. Maar op een hele andere manier dan bij Dit is hoe het ging. Bij De Academie voel je aan alles dat er dingen niet kloppen. Astrid weet dit op een zeer mysterieuze wijze te vertellen waarbij je onderbuikgevoel constant zegt dat je moet doorlezen. De hoofdstukken geschreven door Em, worden afgewisseld met enkele hoofdstukken die je leest vanuit het personage Isabella. Daarnaast kom je ook korte fragmenten tegen uit een dagboek die zijn geschreven door een onbekend persoon. Deze afwisseling maakt het verhaal alleen maar mysterieuzer. Hoe verder ik in het boek kwam, hoe meer vragen ik kreeg.

Het mysterieuze wat in heel het verhaal aanwezig is, de vragen die je als lezer blijft hebben tot de laatste pagina en het elitaire wereldje die de academie bij je oproept maken het verhaal uniek.

Ik begon aan De Academie zonder dat ik ook maar iets van het verhaal wist. Zoveel vertrouwen heb ik dus in Astrid. Dit is hoe het ging vond ik al mindblowing maar met De Academie weet Astrid zichzelf helemaal te overtreffen. Het voelde voor mij alsof ik een boek las van een grote internationale auteur. Het mysterieuze wat in heel het verhaal aanwezig is, de vragen die je als lezer blijft hebben tot de laatste pagina en het elitaire wereldje die de academie bij je oproept maken het verhaal uniek. En zelfs nu ik het boek uitheb, heb ik nog heel veel vragen. Normaal zou je dat misschien zien als iets negatiefs. Maar in het geval van De Academie vind ik het echt geweldig. Het mysterieuze sfeertje dat rond deze school heen hangt verdwijnt niet en die keuze van Astrid vind ik briljant! Alleen maar lovende woorden dus voor Astrid haar nieuwste boek De Academie.

Het dorpje Happiness