Boekrecensie: Fangirl

Title: Fangirl
Author: Rainbow Rowell
Publisher: Moon Uitgevers
Release date: Juni 2014

Soms sta ik voor m’n boekenkast en denk ik: heb ik dat boek nou nog steeds niet gelezen? Laatst had ik dat ook weer. Ik zag Fangirl van Rainbow Rowell staan. Een boek dat ik echt al zolang heb, maar nog niet heb gelezen. Diezelfde dag kocht ik ook nog de collectors editie. Dat klinkt een beetje gek want ik had het boek immers al ongelezen in de kast staan. Ik bespaar je mijn argumentatie waarom dit echt een must buy was ;). Het goede nieuws is in ieder geval dat ik het boek inmiddels heb gelezen. Fangirl is een boek dat wereldwijd enorm populair is. Mijn verwachtingen waren daardoor erg hoog.

Cath is fan van Simon Snow, maar zo zijn er wel meer. Het enige verschil is dat een Simon Snow-fan zijn voor Cath net zo veel betekent als kunnen ademen voor de rest van de mensheid. Als Cath niet over Simon Snow leest, in boeken waarin hij de hoofdpersoon is of op forums, dan schrijft ze fanfictie of verkleedt ze zich als een van de personages uit de films.Tot nu toe was haar tweelingzus Wren net zo gek op Simon Snow, maar nu ze gaan studeren is het fangirlen er voor Wren wel een beetje af. Cath zal nu dus alleen door haar veelal fictieve leven moeten gaan. Maar is ze daar wel klaar voor? Haar nieuwe kamergenoot Reagan is in ieder geval vastbesloten om Cath een handje te helpen. Samen trekken ze ten strijde tegen veeleisende docenten, manische ouders en sluimerende verliefdheden en komt Cath erachter dat nerd zijn eigenlijk wel heel cool is.

De schrijfstijl van Rainbow Rowell is heel begrijpelijk geschreven en daardoor voor een groot publiek geschikt. Een mooi boek om in te starten als je de overstap van jeugdboeken naar young adult wilt maken.

In Fangirl volgen we Cath. Ze is zeventien en staat op het punt om het huis uit te gaan om te gaan studeren, samen met haar tweelingzus Wren. Al sinds hun geboorte zijn de twee onafscheidelijk en delen ze alles samen. Voornamelijk hun obsessie met Simon Snow is een gezamenlijke liefde. Ze hebben alle boeken en films gezien en daarnaast schrijft Cath dagelijks fanfictie over Simon. Wren was altijd haar steun en toeverlaat en hielp haar met het schrijven. Maar nu ze gaan studeren groeit de tweeling uit elkaar. Wren wil het studentenleven ontdekken, terwijl Cath eigenlijk het liefst alles wil behouden zoals vroeger. Wanneer Wren vertelt dat ze geen kamer wilt delen met Cath, is Cath dan ook flink teleurgesteld.

Ik vond het heel leuk om te lezen dat Cath en Wren zo uit elkaar groeide. Dat klinkt natuurlijk een beetje gek, maar ik denk dat dit heel realistisch is en veel gebeurt bij zusjes, maar ook bij vriendinnen die gaan studeren. Het is een periode in je leven waarin je dingen gaat ontdekken en jezelf enorm ontwikkelt. Dit gebeurt eigenlijk bij beide zussen, alleen op een andere manier. Ik heb ook geen favoriet. Zowel Wren als Cath vond ik leuke personages. Wat ik aan Cath waardeerde, was dat ze gewoon zichzelf wilde blijven, ook al wist ze best wel dat haar interesses anders zijn dan de gemiddelde student. Wren ging juist heel erg op in het studentenleven.

Reagan, de kamergenoot van Cath vond ik daarnaast ook heel tof. Ik denk echt dat ze een hele toffe chick is en zou haar zo zelf als kamergenoot willen. Ze zegt wat ze denkt en bedoelt dat absoluut niet verkeerd. Zodra je dat door hebt, is ze een super goede vriendin die je door dik en dun steunt. Ookal vind ze Cath misschien een beetje gek, Reagan is er altijd voor haar.

De personages zijn goed uitgewerkt en ik vond de ontwikkeling die ze doormaakte heel leuk.

De schrijfstijl van Rainbow Rowell is heel erg fijn. Ik snap heel goed dat iedereen zo weg is van haar boeken. Ze schrijft vlot en in makkelijke taal. Het is daardoor een goed instap boek als je de overstap wilt maken van jeugdboeken naar young adult. Ook weet ze gevoelens mooi op papier te krijgen waardoor je heel goed kan meeleven met Cath. Mijn enige opmerking hierbij is dat het verhaal verder niet echt spannend is of spectaculair. Er gebeurt niet heel veel boeiends. Ook vond ik de richting die het verhaal af en toe opging niet echt nodig. De vader van Wren en Cath bijvoorbeeld. Ik snap niet zo goed waarom hij op deze manier is neergezet. Wat een originele toevoeging in het boek is, is dat je aan het eind van de hoofdstukken een aantal pagina’s uit de fanfiction Simon Snow van Cath leest. Helaas heb ik helemaal niets met Simon Snow en vond ik deze stukken juist storend. Al kan ik me voorstellen dat dit voor veel lezers juist als heel erg leuk wordt ervaren.

Fangirl is geen slecht verhaal, maar ik ben er ook niet ondersteboven van.

Vond ik Fangirl leuk om te lezen? Ja absoluut. Hij stond al zolang in m’n kast, dat het ook echt hoogtijd werd. Bovendien was iedereen er zo enthousiast over, dat ik erg nieuwsgierig werd of ik die mening deel. Helaas is dat niet helemaal het geval. Het was zeker geen slecht verhaal, maar het Simon Snow onderdeel in het boek, pakte mij niet. Ook miste ik echt de spanning in het boek. Soms begreep ik de richting die Rainbow Rowell nam ook niet helemaal. Dat stoorde me dan eerder dan dat ik er enthousiast van werd. Een kijkje in het studentenleven in Amerika, vond ik daarentegen wel heel erg leuk. Ook heb ik genoten van de personages en de ontwikkeling die ze doormaakte los van elkaar maar ook met elkaar. Nee het is geen slecht verhaal, maar ik ben er ook niet ondersteboven van.

Fangirl