Boekrecensie: Het Appartement

Title: Het Appartement
Author: Lucy Foley
Release date: Augustus 2022

Jess is toe aan een frisse start. Haar halfbroer Ben zei dat ze altijd welkom was bij hem in Parijs. Maar als ze aanbelt bij een prachtig appartement – zou Ben zich dit echt kunnen veroorloven? – is hij niet thuis. En hij komt ook niet thuis. Hoe langer Ben zoek blijft, des te meer zorgen Jess zich maakt. Kan er iets met hem zijn gebeurd? Bens buren zijn niet bepaald een vriendelijk gezelschap, maar ze zijn haar enige aanknopingspunt. Jess besluit hen te ondervragen, en ontdekt zo welke duistere geheimen er verborgen liggen achter de prachtige façade van de Rue des Amants.

Het Appartement is Foley haar beste thriller tot nu toe. Mysterieus, spannend en behoorlijk verslavend.

In Het Appartement volgen we Jess. Door gebeurtenissen en ervaringen besluit ze haar huidige leven even on hold te zetten en gaat bij haar halfbroer Ben langs. Sinds een aantal jaar woont hij in Parijs en is werkzaam als journalist. Maar als Jess bij het appartement van haar broer aankomt, blijkt hij spoorloos. Vreemd, want hij heeft kort daarvoor nog een voicemail ingesproken dat ze moet bellen als ze voor de deur staat. De nieuwsgierige Jess heeft al snel door dat er iets niet klopt en gaat op onderzoek uit.

Hoewel je als lezer het verhaal door verschillende personages beleeft, is Jess het belangrijkste personage. Het leuke aan Het Appartement is dat alle personages heel verschillend zijn. Alleen de tegenstellingen tussen Jess en haar halfbroer Ben zijn al opvallend te noemen. Dat alles maakt het verhaal behoorlijk mysterieus. Zeker als de scheidlijn  tussen goed en kwaad ook steeds grijzer wordt bij iedereen. Wie vertelt de waarheid en wie niet?

Ben je een bingereader? Dan is Het Appartement echt wat voor jou.

Het Appartement is het derde boek van auteur Lucy Foley die Boekerij heeft vertaald. Haar vorige twee boeken (De Jachtpartij en De Gastenlijst) heb ik ook gelezen en erg van genoten. Toch heeft Foley zichzelf overtroffen met Het Appartement. Dit is haar beste boek tot nu toe als je het mij vraagt. Zowel de personages als de verschillende perspectieven waarin we lezen hebben ervoor gezorgd dat ik gedurende het hele verhaal mijn interesse niet verloor. De spanning wordt opgebouwd en je wordt als lezer voortdurend getest. Wie vertrouw jij wel en wie niet? Wie vertelt de waarheid en wie niet? Bovendien zorgt Foley voor de nodige plotwendingen die ik niet zag aankomen.

Ik heb erg genoten van Het Appartement en vond dit by far het beste boek van Foley tot nu toe. Het verhaal speelt zich voornamelijk af op één plek: het appartement in Parijs. Toch gebeuren er zoveel dingen dat dat het verhaal absoluut niet saai heeft gemaakt. Aan de ene kant is Het Appartement chique door het prachtige appartement en de Franse uitspraken die Foley hier en daar gebruikt. Aan de andere kant is het een mysterieuze thriller waar je je als lezer heerlijk in kan vastbijten! Zeker een aanrader voor iedere thrillerliefhebber.

Het Appartement