Boekrecensie: In my dreams I hold a knife

Title: In my dreams I hold a knife
Author: Ashley Winstead
Publisher: Source Books Inc.
Release date: Mei 2022
Genre: Thriller

Tien jaar na haar afstuderen heeft Jessica Miller haar triomfantelijke terugkeer naar haar zuidelijke, elitaire Duquette University gepland. Iedereen zal het meisje zien dat ze wil dat ze zien – zelfverzekerd, mooi, onverschillig. Niet het meisje dat ze was toen ze de campus verliet, toen de moord op Heather Shelby alles verscheurde, inclusief de band tussen de zes vrienden met wie ze het hechtste was sinds het eerste jaar. Maar niet iedereen is klaar om verder te gaan. Niet iedereen verliet Duquette tien jaar geleden, en niet iedereen kan de moord op Heather onopgelost laten. Iemand is vastbesloten om de echte moordenaar in de val te lokken, om de schuldigen te laten boeten. Wanneer de zes vrienden worden herenigd, zullen ze worden gedwongen om te confrontatie aan te gaan met wat er die nacht, tien jaar geleden, is gebeurd.

In In my dreams I hold a knife volgen we Jessica Miller. Jessica  heeft altijd al de beste willen zijn. Als student aan de prestigieuze Duquette University was ze geobsedeerd door het behalen van perfecte cijfers en het veroveren van een plek voor zichzelf in het sociale leven van de school. Een doel dat ze bereikte door uit te gaan met de ‘golden boy’ van haar klas en zichzelf te integreren in een vriendengroep die bekend staat als de “The Easthouse Seven.” Jess is nu 30 en woont in New York en heeft een benijdenswaardige carrière voor zichzelf opgebouwd. Wanneer Jess een uitnodiging ontvangt voor haar klasreünie als onderdeel van Duquette’s Homecoming, weet ze dat dit het moment is waarop ze heeft gewacht, waarop ze haar klasgenoten voor eens en altijd kan bewijzen hoe perfect haar leven is verlopen. Er is alleen een klein probleempje: een verschrikkelijk geheim uit het verleden van Jess wacht op haar in Duquette. En iemand is vastbesloten ervoor te zorgen dat de geplande triomfantelijke terugkeer van Jess allesbehalve spectaculair is. In het laatste jaar van Jess aan de universiteit werd een van de leden van haar vriendengroep, Heather, op brute wijze vermoord. Deze reünie in Duquette is dus meer dan alleen een kans voor oude vrienden om bij te praten – het is ook een kans voor iemand met nauwe banden met de groep om een ​​moordenaar in hun midden te ontmaskeren.

In dit verhaal lees je afwisselend tussen het heden en verleden waarin we verschillende leden van de vriendengroep in derde persoon volgen. De auteur, Ashley Winstead, heeft met In my dreams I hold a knife fantastische personages weten neer te zetten. De vriendengroep die centraal staat in heel het boek, zorgt er voor dat je als lezer erg betrokken bent met het verhaal. Ieder lid draagt geheimen met zich mee die één voor één aan het licht komen. Daardoor is iedereen gedurende het verhaal wel een keer verdacht. Hoewel ik het leuk vond om te zien hoe ze ontmaskert werden, vond ik het wel iets teveel van het goede. Als lezer val je van de een in de andere verdenking. Na een aantal keer begon ik die opbouw een beetje zat te worden.

In my dreams I hold a knife is een meeslepend verhaal over vriendschap, verraad, liefde en een dodelijke obsessie.

Desalniettemin heb ik zeker genoten van In my dreams I hold a knife. Mijn verwachtingen waren hoog omdat ik veel goede dingen had gelezen over deze thriller. Het probleem met hoge verwachtingen is dat deze vaak niet volledig waar gemaakt worden. Dat was nu helaas ook het geval. Al vond ik de ‘dark academia’ vibes die rond dit verhaal hingen en de vriendengroep die we volgen fantastisch. Ik mis denk ik een bepaalde plotwending die het verhaal net die ‘wow’ factor zou geven. In my dreams I hold a knife is een meeslepend verhaal over vriendschap, verraad, liefde en een dodelijke obsessie.

When you get the chance