Boekrecensie: Ik vergeet je niet

Title: Ik vergeet je niet
Author: Gillian King
Release date: Maart 2021
Genre: Feelgood Roman

Nu de temperatuur weer aan het oplopen is, komt de zin in het lezen van feelgood romans ook weer langzaam op gang. Ik vind dit genre heerlijk in de lente. Nu las ik dit boek overigens toen het nog winter was, al was het wel een mooie lentedag. Gillian King is een auteur waar ik veel feelgood roman liefhebbers over hoor. Zelf las ik nog niet eerder wat van haar. Maar mijn gevoel zegt dat Ik vergeet je niet daar verandering in gaat brengen.

Maddy heeft altijd in de schaduw van haar zus Elisa gestaan. Elisa was overal goed in en werd op handen gedragen door hun ouders. Zij wel. Maar Elisa is er al veertien jaar niet meer.

Op een dag loopt Maddy op een terras in de stad Frenkie tegen het lijf, het ex-vriendje van haar zus. Zij herkent hem meteen, hij haar niet. Ze weet weinig van hem, maar één ding is zeker: Frenkie is foute boel. Want wat is er destijds tussen hem en Elisa gebeurd? Is hij wel te vertrouwen? En waarom staat hij daar zo ongelooflijk sexy te doen, zodat ze daar niet meer helder over na kan denken?

In Ik vergeet je niet volgen we Maddy. Ze woont alleen en werkt in een kantoorboekhandel waar ze het erg naar haar zin heeft. Iedere zondag gaat ze op een vast tijdstip naar haar ouders en blijft daar dan exact twee uur. Ze komt daar niet graag omdat het ouderlijk huis haar doet denken aan een Elisa museum. Elisa was Maddy haar zus maar is een aantal jaar terug overleden door een aangeboren hartafwijking. Sindsdien is het huis van haar ouders omgetoverd tot een museum ter nagedachtenis aan Elisa. En dat terwijl er nooit over haar wordt gepraat.

De band tussen Elisa en Maddy was vroeger verre van goed. Elisa werd namelijk door hun ouders om een voetstuk geplaatst. Zij was de mooiste en de knapste en was overal goed in. Elisa had vrienden en een heel lief vriendje. Maar Elisa voelde ook de enorme druk die haar ouders op haar legde. De druk om te presteren en om mooi te zijn. Maddy daarentegen was de rebel zonder vrienden die zich het liefst verstopte op haar kamer.

Ik had zo met ze te doen. Want eigenlijk verlangde de zusjes allebei naar hetzelfde. Doordat ze niet met elkaar communiceerden, wisten ze dat alleen niet. Zo zonde!

In Ik vergeet je niet volgen we afwisselend Maddy en Elisa. Maddy volgen we in het heden na de dood van Elisa. Ze loopt de ex van haar zus tegen het lijf, Frenkie. Dat brengt zoals je je kunt voorstellen veel herinneringen naar boven. Elisa volgen we in het verleden voordat ze stierf. In deze hoofdstukken komen we er als lezer achter hoe ze Frenkie heeft ontmoet en hoe ze haar leven daadwerkelijk heeft beleefd. En dat blijkt toch anders te zijn dan Maddy denkt. Deze opbouw leest heel fijn en zorgde er bij mij ook echt voor dat ik met beide zusjes kon meeleven. Wat had ik ze graag samen in één kamer gezet om te praten. Gillian King heeft een prachtige, ontroerende schrijfstijl waarbij ik af en toe zelfs moest denken aan mijn all time favorite auteur Colleen Hoover. Ze neemt je echt mee een verhaal in en voor ik het wist, was ik helemaal ingepakt.

Ik vergeet je niet is ontroerend, prachtig maar bovenal hoopvol. Een boek dat je niet weg kunt leggen en je volledig inpakt.

Ik had al zo’n vermoeden, maar Gillian King is een blijvertje op mijn to be read hoor. Ik vergeet je niet is ontroerend met personages die je direct in je hart sluit. Bovendien laat Gillian met dit verhaal maar weer eens zien hoe belangrijk het is om je gevoelens niet weg te stoppen maar altijd te blijven praten. Ik kon het boek niet wegleggen omdat het verhaal me volledig meesleepte en diep heeft geraakt. Lezers zullen ongetwijfeld een traantje laten bij Ik vergeet je niet. Niet omdat het verdrietig is, maar juist omdat de boodschap zo hoopvol is. Ik denk dat Gillian er een nieuwe fan bij heeft. *Voegt alle backlist boeken van Gillian toe aan haar tbr* .

Het onzichtbare leven van Addie LaRue