Boekrecensie: Je moest eens weten

Title: Je moest eens weten
Author: Gillian King
Release date: Maart 2022
Genre: Feelgood roman

Billy heeft het flierfluitersyndroom. Haar vriendinnen wonen samen, krijgen kinderen en hebben een indrukwekkende carrière. Maar Billy heeft geen huisje, boompje of beestje. Alleen een nietszeggende baan op een afdeling waar niemand haar ziet staan en directeur Matthew haar nog steeds Jilly noemt. Superirritant natuurlijk, dus waarom ze zich dan toch stiekem tot hem aangetrokken voelt, is haar een raadsel. Maar toch hééft hij iets.

Nadat ze op een werktrip per ongeluk bij elkaar op de hotelkamer zijn beland, krijgt Billy steeds meer gevoelens voor hem. Maar waarom probeert hij haar op afstand te houden? En waarom is zijn verleden zo’n verboden onderwerp? Tot overmaat van ramp duikt er ook nog iemand op die beweert meer over Matthew te weten…

Met Je moest eens weten heeft Gillian King zichzelf naar mijn mening echt overtroffen.

In Je moest eens weten volgen we Billy. Ze is een jonge vrouw met een goeie baan. Ze werkt in de PR-industrie waar ze leuke collega’s heeft. Hoewel.. er is er eentje die ze niet kan uitstaan en dat is haar baas Matthew. Samen met haar vriendin en collega Petra, roddelen ze er op los over hem. Ze hebben zelfs een bijnaam voor hem bedacht. Billy is een leuk personage om te volgen. Als begin dertiger is ze nog heel erg zoekende in het leven wat ze nu precies wilt. Als het allemaal moeilijk dreigt te worden, heeft Billy er nogal een handje in om weg te vluchten. Met als gevolg dat ze heel vaak is verhuisd en heeft gehopt van banen.

Matthew is directeur van een PR-bureau. Voor zijn medewerkers is hij nogal mysterieus en een raadsel. Hij laat niet veel los over zijn privéleven en komt nogal stijfjes en saai over. Maar niets is minder waar. Matthew heeft namelijk heel wat meegemaakt in zijn leven.

Dat Gillian King heerlijke feelgood verhalen kan schrijven, wist ik al. Maar met Je moest eens weten heeft ze zichzelf naar mijn mening echt overtroffen. Dit boek bevat een diepere lading waardoor het veel meer is dan een feelgood roman. Op het eerste gezicht lijkt het een doodnormale en herkenbaar luchtig verhaal waarin een werknemer gevoelens krijgt voor haar baas. Maar naarmate het verhaal vordert, komt er veel meer gevoel bij kijken. Schuldgevoel, rouw, onzekerheid en veel verdriet maken Je moest eens weten een verfrissende feelgood. Naast Billy, lezen we dit verhaal vanuit nog een personage. Ene Carmen. Wie dat is, laat ik nog even in het midden. Maar dat dit personage voor een twist zorgt kan ik je wel alvast verklappen.

Dit verhaal neemt je mee op een reis van emoties.

Met Je moest eens weten heeft Gillian King haar beste verhaal tot nu toe geschreven. Ik was al fan van haar schrijfstijl, maar door dit boek ben ik nog enthousiaster geworden. Dit verhaal neemt je mee op een reis van emoties. De personages zijn herkenbaar en daardoor leuk om te volgen. Ik vloog door het boek heen en las hem dan ook in een avondje uit. Een absolute aanrader dus!

Je moest eens weten

Nog meer Gillian King lezen? Check hier de recensie van Ik vergeet je niet‘.