Boekrecensie: Sterrenzicht

Title: Sterrenzicht
Author: Brandon Sanderson
Publisher: Iceberg Books bv
Release date: augustus 2021
Genre: YA Fantasy Sci-fi

Haar hele leven al droomt Spensa ervan om piloot te worden en te bewijzen dat ze een dochter van haar vader is. Daarbij zoekt ze antwoorden op vragen: over de oorlog die haar volk voert met de Krell, over haar vader, over de vijanden in de eindeloze ruimte. Elk antwoord roept weer nieuwe vragen op en gaandeweg ontdekt Spensa dat ze leeft in een wereld vol leugens. Tegelijkertijd ontdekt ze dingen over zichzelf en dringt het besef tot haar door dat ze naar het einde van de Melkweg zal reizen om de mensheid te redden als dat nodig is.

In Sterrenzicht volgen we opnieuw de avonturen van Spensa. Het verhaal start een paar maanden na de gebeurtenissen van het eerste deel in de Skyward serie, Sterrenvlucht. Spensa is gegroeid van een boze eigenwijze tiener tot een vastberaden leider. Als spion wordt ze steeds meer op de proef gesteld. Zo wordt ze onder andere gedwongen om samen te werken met wezens waarvan ze altijd heeft gedacht dat het haar vijanden waren.

Naast Spensa, keren er in Sterrenzicht meerdere personages terug. Denk aan Kimmalyn, M-Bot en Doomslak. Maar de auteur introduceert ook tal van nieuwe personages en rassen. Deze zijn fascinerend en goed uitgewerkt door Brandon Sanderson.

Alles klopt in Sterrenzicht wat ervoor zorgt dat je als lezer door het boek heen raast als een tornado!

Waar Spensa in het eerste deel in deze serie ondergronds en grotendeels in haar cockpit verbleef, gaat ze in Sterrenzicht daadwerkelijk de ruimte in. Ze gaat op gevaarlijke missie wat dit deel nog vele malen spannender maakt dat het eerste deel. De auteur heeft de gave om alles heel beeldend te omschrijven, waardoor je je als lezer heel goed kan inleven. Ik lees de laatste tijd niet heel vaak meer sci-fi boeken, maar Sanderson behoort absoluut tot mijn favorieten in dit genre!

Alles klopt in Sterrenzicht wat ervoor zorgt dat je als lezer door het boek heen raast als een tornado. Het verhaal zit vol spanning en plottwisten. Daarnaast ontwikkelen de personages zich ook snel wat leuk is om te volgen. De verschillende (onbekende) termen kunnen wat afschrikken aan het begin. Dat is echter nergens voor nodig want Sanderson neemt je als lezer van begin tot eind mee in de wereld die hij heeft gecreëerd. Dit alles op een tempo die prima te volgen is. Na de spannende cliffhanger aan het einde kan ik niet wachten om deel drie in de serie, Cytonic, te lezen. Heb je zin in sci-fi en ken je de Skyward serie nog niet? Dan kan ik deze van harte aanbevelen!

Sterrenzicht

Benieuwd naar mijn recensie over het eerste deel in de Skyward serie? Klik dan hier.