Boekreview: Dance or Die

Title: Dance or Die
Author: Chinouk Thijssen
Publisher: Clavis Young Adult
Release date: September 2019

Eindelijk! Het is zover. Het langverwachte slot in de Truth or Dance-trilogie is afgelopen maand uitgekomen. Deze spannende young adult serie, geschreven door Chinouk Thijssen, is een enorme hit onder de Nederlandse jongeren. Ook ik ben mega enthousiast en beoordeelde de eerste twee delen Truth or Dance en Break a Leg met vijf sterren. Ik kan dan ook niet wachten om de ontknoping te lezen. Wie is toch die Truth or Dance?

Het einde van India’s dansopleiding is in zicht. Nog één jaartje en dan mag ze misschien auditie doen voor Het Nationale Ballet. Maar toch is ze er niet gerust op, want via de groepschat Truth or Dance blijft een levensgevaarlijke stalker haar en haar vriendinnen lastigvallen. En iets zegt haar dat diegene dit schooljaar pas echt zal toeslaan. India is geboren om te dansen, maar is ze ook bereid ervoor te sterven?

India en haar beste vriendinnen Zoë, Nikki en Lisa hebben heel wat voor hun kiezen gehad de afgelopen twee jaar. Iemand heeft het op hen gemunt en doet er alles aan de meisjes te saboteren. En met resultaat. Inmiddels zitten er nog maar twee van hen op de balletacademie. Het houdt helaas niet op en Truth or Dance laat zich ook in Dance or Die weer horen. India is vastbesloten uit te zoeken wie het is voordat er (nog meer) doden vallen. Dit zou wel eens ten koste kunnen gaan van haar eigen carrière..

Net als in de eerste twee delen volgen we India, samen met haar vriendinnen Lisa, Nikki en Zoë. Ze kennen elkaar al heel lang en zaten bij elkaar op de middelbare school. Inmiddels hebben ze hun diploma gehaald en zijn ze toegelaten op het conservatorium. Nikki is helaas afgewezen en volgt nu een opleiding tot danslerares. Maar dit betekent niet dat hun hechte vriendengroep niet meer bestaat.

Als lezer krijg je die hechtheid van India’s vriendengroepje heel goed mee. Soms voelt het een beetje alsof jij ook een vriendin van hun bent. Je leeft daardoor erg met ze mee. Maar tegelijkertijd ben je uiteraard in je hoofd ook heel erg bezig met wie Truth or Dance is. Zou het iemand uit hun vriendengroepje zijn? Of is het toch iemand anders?

Ik zou willen dat er in mijn jongeren jaren een spannende serie als Truth or Dance zou zijn geweest!

In Dance or Die lezen we weer vanuit India’s perspectief. Wat ik heel tof vind aan deze serie, is dat alle boeken beginnen met een korte vooruitblik die jou als lezer meteen op scherp zet. Vervolgens ga je terug in de tijd en ontdek je langzaam aan wat er allemaal gebeurd is. Chinouk heeft een hele fijne, vlotte en vooral begrijpelijke schrijfstijl. Daardoor zijn haar boeken ook zeer geschikt voor de jongere lezer. Ik heb het al vaker gezegd, maar ik zou willen dat er in mijn jongeren jaren een spannende serie als Truth or Dance zou zijn geweest. Haar schrijfstijl sluit perfect aan bij deze doelgroep. En dat is te merken, want de boeken zijn razend populair onder de jongeren!

Onderwerpen

Hoewel deze serie zich afspeelt in de balletwereld, is dit absoluut niet storend als je daar zelf niet zoveel mee hebt. Ik vond het juist wel interessant om te zien hoe het er daar aan toe gaat. Eigenlijk niet anders dan op andere scholen waar mensen ambitie hebben. Rivaliteit staat hoog op het vaandel en de meiden hebben er dan ook alles voor over om de hoofdrol in de eindvoorstelling te spelen. Naast ballet, komen er ook veel andere onderwerpen aan bod. Onderwerpen waar jongeren mee te maken krijgen. Denk aan verliefdheid en jaloezie, maar Chinouk haalt ook het onderwerp eetstoornis aan. Hoewel die laatste een beetje uit de lucht komt vallen, past het wel helemaal in de setting van het verhaal en is het zeer realistisch.

De Truth or Dance trilogie wordt jouw nieuwe leesverslaving. Duister, mysterieus met een scherp randje. De drie elementen die een goede young adult thriller nodig heeft!

Chinouk heeft het wéér geflikt. Met Dance or Die heeft ze de Truth or Dance-trilogie met succes weten af te ronden. Het is een fantastisch slot waar alle losse eindjes bij elkaar komen. Spannend wel, want iedereen heeft zo toegeleefd naar dit einde. Wie is toch die Truth or Dance? Ik kan in ieder geval verklappen dat het je niet zal teleurstellen. Mede daardoor is Dance or Die een uitstekend goed geschreven young adult thriller. Met Dance or Die is er een einde gekomen aan de Truth or Dance-trilogie. Chinouk kan trots zijn op dit prachtige resultaat!

Dance or Die