Boekreview: Truth or Dance

Title: Truth or Dance
Author: Chinouk Thijssen
Publisher: Clavis
Release date: September 2018
Genre: YA

Zoals jullie hierboven al kunnen lezen, heb ik Truth or Dance beoordeelt met vijf sterren. Dit gebeurt natuurlijk wel vaker. Maar een boek dat geschreven is door een Nederlandse schrijfster, heb ik nog niet zo heel vaak vijf sterren gegeven. Waarom Truth or Dance een uitzondering is lees je in deze review!

Chinouk trekt je vanaf de eerste pagina het boek in en vervolgens kom je er de komende paar uur niet meer uit.

Truth or Dance. Zo heet de chatgroep waar India, Lisa, Nikki en Zoë opeens aan worden toegevoegd. De meiden dachten dat ze gewoon auditie konden doen om toegelaten te worden tot de balletopleiding, maar dat blijkt een vergissing. Via de app ontvangen ze allerlei rare opdrachten, die ze moeten uitvoeren om kans te maken op een plekje. Ze willen niets liever dan dansen, maar zijn ze bereid daarvoor over lijken te gaan?

Voorafgaand aan het lezen moest ik bij Truth or Dance denken aan Tiny Pretty Things van Sona Charaipotra en Dhonielle Clayton. Die serie gaat namelijk over een pretentieuze dansschool waarbij de studenten onderling erg gemeen zijn tegen elkaar. Eenmaal het boek gelezen te hebben, kom ik hier toch op terug. Truth or Dance is echt een heel ander verhaal dan Tiny Pretty Things en deed me eerder denken aan Pretty Little Liars.

We volgen in Truth or Dance een vriendinnengroep bestaande uit India, Lisa, Nikki en Zoë. Het verhaal is geschreven vanuit India. Zij zitten samen op een speciale middelbare school waar ze de Havo opleiding volgen. Op deze school staat ballet centraal. Ze hebben dan ook meer dansvakken (praktijk en theorie) dan dat ze de standaard vakken aardrijkskunde en geschiedenis moeten volgen. Wat alle meiden op deze school gemeen hebben, is dat ze onwijs serieus en fanatiek zijn in hun sport ballet. Ik vind het altijd mooi om te zien hoe mensen al op jonge leeftijd toegewijd kunnen zijn aan hun passie.

India, Lisa, Nikki en Zoë ontvangen allerlei rare opdrachten in de geheime appgroep ‘Truth or Dance’. Aanvankelijk denken ze dat dit een appgroep is, georganiseerd door hun leraar. De appgroep en opdrachten zouden bij een speurtocht horen. De winnaar van deze speurtocht zou de hoofdrol in de eindvoorstelling krijgen. Persoonlijk vond ik dit wel wat naïef van de meiden. Als je realistisch nadenkt, dan zou je beseffen dat een leraar je nooit zulke rare en onmogelijke opdrachten zou geven om een hoofdrol te winnen. Toch begrijp ik het ergens ook wel. Ze willen alle vier zo graag de hoofdrol in de eindvoorstelling. Daardoor hebben ze er alles voor over en kunnen ze eigenlijk niet meer helder nadenken.

Chinouk Thijssen is een Nederlandse schrijfster die je wellicht kent van Fataal Spel. Ik heb dit boek (nog) niet gelezen, maar na het lezen van Truth or Dare wil ik Fataal Spel ook zeker een kans geven. Truth or Dare leest heel vlot weg. Het verhaal is namelijk vanaf pagina 1 al enorm spannend. Na de epiloog spring je drie jaar verder en begint het boek pas echt. De hoofdstukken zijn redelijk kort wat er ook voor zorgt dat je door het boek heen vliegt. Ook zijn de letters best groot. Die hadden van mij wel iets kleiner gemogen. Als letters wat groter zijn heb ik altijd het idee dat ik een kinderboek zit te lezen. 😉

Bookcover

Ik ben niet de grootste fan van boeken van Nederlandse schrijfsters. Sinds dit jaar geef ik ze gelukkig wel een kans, maar liggen ze vaak wel onder op mijn tbr stapel. Truth or Dance belandde echter direct bovenop de stapel. Dit had alles te maken met het feit dat ik heel veel zin had in een thriller die lekker makkelijk weg zou lezen. Maar ook de cover vond ik erg fascinerend.
komend weekend in mijn dichtstbijzijnde boekhandel in Dordrecht komt signeren (klik hier voor meer info).

De cover van Truth or Dance is mooi en tegelijkertijd mysterieus. De combinatie van die twee, maakte mij erg nieuwsgierig. Ook fijn, is dat dit boek als hardcover is uitgekomen. Het is dus met recht een pareltje die je in je boekenkast wil hebben staan!

Dat is exact wat je wil als lezer bij een thriller. Het boek eindigt met een daverende cliffhanger die je met open mond achter laat.

Plottwists

Truth or Dance zet je constant op het verkeerde been. Telkens als ik dacht te weten hoe de vork in de steel zit, sloeg Chinouk weer een hele andere richting in. Dat is exact wat je wil als lezer bij een thriller. Het boek eindigt met een daverende cliffhanger die je met open mond achter laat. Het enige wat ik nu kan is stilletjes afwachten tot deel twee uitkomt. Truth or Dare wordt namelijk een trilogie.

Ik heb geloof ik nog nooit zo snel een boek uitgelezen. Chinouk trekt je vanaf de eerste pagina het boek in en vervolgens kom je er de komende paar uur niet meer uit. Als je dat als schrijfster van een thriller voor elkaar krijgt, dan verdien je naar mijn mening vijf sterren. Ik vond het verhaal naast dat het heel spannend was, ook erg fascinerend. Het is mooi om te zien hoe toegewijd je kan zijn aan je passie. Liefhebbers van Pretty Little Liars moeten dit boek zeker te weten lezen. En Chinouk Thijssen? Die heeft er een nieuwe fan bij!

truth or dance