Boekreview: De Stroopwafelshop

Title: De Stroopwafelshop
Author: Astrid Harrewijn
Release date: Januari 2020

Toen ik het nieuwe boek van Astrid Harrewijn voorbij zag komen in de voorjaarscatalogus van Boekerij, wist ik dat ik dit boek moest lezen. Het speelt zich namelijk af in New York. Als je me al wat langer volgt, weet je dat ik helemaal bezeten ben met deze wereldstad. Toen het boek dit weekend op de deurmat viel, ben ik dan ook direct begonnen met lezen.

De ouders, vriend en beste vriendin van Suze nemen het haar niet in dank af als ze spontaan ja zegt tegen een bizarre uitdaging. Samen met nog twee vrienden uit haar studententijd doet ze mee aan een wedstrijd van de Stroopwafelfabriek: wie maakt in één jaar de meeste winst met een koffietentje waar de stroopwafels vers worden gebakken? De hoofdprijs is honderdduizend euro, de verliezers zijn slechts een ervaring rijker. Suze gaat het in New York proberen, haar vrienden gaan naar respectievelijk Rome en Parijs.

Nog voordat ze in het vliegtuig stapt heeft Suze al spijt van deze ondoordachte actie, en als ze door een taxichauffeur in het upcoming maar nog behoorlijk criminele Bushwick, Brooklyn, wordt afgezet, zakt de moed haar al helemaal in de schoenen. Suze heeft haar leven tot nu toe beschouwd als een fijn verblijf in de ballenbak, maar het leven in Bushwick is rauw, eenzaam en vol heimwee. Gelukkig krijgt ze hulp van vier Mexicanen die haar koffietentje verbouwen, wordt ze gesteund door de kleurrijke buurtbewoners die dagelijks hun kopje koffie drinken aan de bewonerstafel, en vindt ze troost bij haar oppashond. Maar is dat genoeg om de hoofdprijs te winnen?

In De Stroopwafelshop volgen we Suze. Ze is begin dertig en besluit halsoverkop mee te doen aan een wedstrijd. Voor deze wedstrijd moet ze een jaar lang naar New York om een eigen koffietentje op te zetten. Zonder er heel lang over na te denken, pakt Suze deze uitdaging maar al te graag aan. Maar eenmaal in het vliegtuig beseft ze, dat ze deze keuze ondoordacht heeft gemaakt en heel veel op het spel zet. Haar relatie bijvoorbeeld. Want haar vriend Bram neemt haar deze keuze niet in dank af. Hij had hele andere plannen voor hun toekomst.

Toch vind ik deze keuze van Suze heel dapper. Je bent maar één keer jong en een kans als deze krijg je niet elke dag voorgeschoteld. Ze kan namelijk een onderneming opzetten met een startkapitaal die ze zo in haar handen geschoven krijgt. Dat betekent overigens niet dat het makkelijk is. Suze komt voor hele moeilijke uitdagingen te staan en ze moet elke dag keihard werken. Daar heb ik veel bewondering voor. Ik kan me helemaal voorstellen hoe overweldigend een stad als New York kan zijn. Zeker als je helemaal alleen bent. Stiekem ben ik dan ook best een beetje jaloers op Suze die deze uitdaging gewoon aan is gegaan zonder te weten of ze haar doel zou gaan bereiken.

Doordat Astrid de sfeer van New York al gelijk in de eerste hoofdstukken goed weet te omschrijven, voelde ik direct mee met het hoofdpersonage. Vanaf dat moment, had de auteur me al helemaal ingepakt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit had gehoord van Astrid Harrewijn. En als De Stroopwafelshop zich niet in New York had afgespeeld, had ik haar nu misschien wel nog steeds niet gekend. Gelukkig is dat niet zo, want ik ben verliefd geworden op haar schrijfstijl. Ik kwam er net achter dat ze al een flinke reeks boeken op haar naam heeft staan en ik kan echt niet wachten om ze allemaal te lezen. Ze heeft een vlotte pen en ik had tijdens het lezen helemaal niet door dat ik door het boek heen vloog. Voor ik het wist, was ik al bij het laatste hoofdstuk.

Het werd voor mij al gauw duidelijk dat Astrid weet waar ze over praat. Hoe zij New York omschrijft, is precies hoe ik het heb ervaren toen ik daar vorig jaar alleen naartoe ging. Het is een metropool en als Hollander kan dat best overweldigend zijn. Zeker als je daar alleen naartoe gaat en ook nog eens de last op je schouders voelt van het moeten slagen. Doordat Astrid de sfeer van New York al gelijk in de eerste hoofdstukken goed weet te omschrijven, voelde ik direct mee met het hoofdpersonage. Vanaf dat moment, had de auteur me al helemaal ingepakt.

Een heerlijke feelgood roman die mij naar twee dingen doen verlangen: stroopwafels én een enkeltje naar New York!

Ik lees normaal gesproken vrijwel nooit recensies van boeken die ik nog wil lezen. Dit, om te voorkomen dat ik te erg beïnvloed raak, zonder dat ik nog maar iets van het verhaal heb kunnen lezen. Wel kijk ik naar de beoordelingen. Toevallig kwam ik nu wel in aanraking met een recensie van De Stroopwafelshop voordat ik het boek had gelezen. Deze recensie was heel negatief en daardoor was mijn enthousiasme voorafgaand ook wat afgezwakt. Maar eenmaal het boek gelezen te hebben, beaam ik de negatieve recensie niet. Ik vond het namelijk een geweldig boek met geweldige personages en een onwijs goed omschreven New York. Daar kan ik echt niets op aanmerken. Helaas net geen vijf sterren door iets wat er tegen het einde van het boek gebeurd, maar verder heb ik niets meer dan positieve woorden voor De Stroopwafelshop. Een heerlijke feelgood roman die mij naar twee dingen doen verlangen: stroopwafels én een eigen koffietentje in New York. Misschien toch maar een plannetje uitwerken voor als ik er in augustus weer naartoe ga ;).

De Stroopwafelshop