Boekreview: De Test

Title: De Test
Author: Joelle Charbonneau
Publisher: Karakter Uitgevers
Release date: Oktober 2013
Genre: YA dystopisch

De Test is een boek wat ik heel vaak in de boekhandel heb zien staan maar nooit heb gekocht. Ik heb hier best een rare verklaring voor. Ik wist namelijk dat dit boek al wat ouder was. Hoewel het nergens op slaat, hield het me daarom tegen om hem te lezen. Blijkbaar lees ik liever recent uitgekomen boeken? Toch bleef ik elke keer twijfelen bij het zien van de titel. ‘De Test’ klinkt als een heel spannend boek. Na flink wat contemporary boeken achter elkaar gelezen te hebben, had ik nu weer zin in iets dystopisch. Ik besloot eindelijk De Test te kopen!

De jonge, ambitieuze Cia Vale is tot haar vreugde een van de uitverkorenen om deel te nemen aan De Test: een jaarlijks terugkerend evenement waarvoor alleen de allerbeste studenten uit de koloniën van het Verenigd Gemenebest geselecteerd worden. Zij die slagen voor De Test hebben de wereld aan hun voeten liggen en zullen klaargestoomd worden tot toekomstige leiders van hun land. Vol goede moed, maar met waarschuwingen van haar vader in haar achterhoofd, vertrekt Cia naar de hoofdstad, waar De Test zal plaatsvinden. Als blijkt dat de inhoud van de diverse beproevingen niet alleen geestelijk, maar ook fysiek het uiterste van de kandidaten vraagt, ontstaat er een onderlinge strijd tussen de deelnemers. Kan Cia de mensen die het dichtst bij haar staan wel écht vertrouwen, of is niets wat het lijkt?

Op de voorkant van het boek staat dat dit boek een aanrader is voor mensen van De Hongerspelen, ook wel bekend als The Hungergames. En laat ik nou net geen fan zijn van deze serie! Toch besloot ik dit boek te lezen. Een quote van iemand die het boek al gelezen heeft neem ik zeker mee in mijn besluit een boek wel of niet te kopen, maar m’n eigen gevoel is toch altijd doorslaggevend. De titel van dit boek sprak me zo erg aan, dat ik de gok wel wilde wagen. Nu ik het boek eenmaal gelezen heb, kan ik wel zeggen dat ik razend enthousiast was. Zo’n quote kan dus ook misleidend zijn. Zie mijn reviews dan ook niet als enige waarheid. Smaken verschillen en dat is maar goed ook. 🙂

De Test

De Test die Cia en haar mede kandidaten moeten afleggen was heel veelzijdig. Dit vond ik echt heel tof. Het ging dus niet alleen maar om je kennis niveau, maar ook om je behendigheid en in hoeverre je mensen vertrouwd of kunt vertrouwen. Er gebeurde zoveel in het boek, dat zeker het onderdeel vertrouwen voor mij als lezer ook echt een test was. Want ook als lezer weet je niet meer wie je wel en niet kunt vertrouwen.

We volgen Cia als hoofdpersonage in De Test. Cia is een van de uitverkorene die De Test mag maken. Van de bijna tweehonderd kandidaten mogen alleen zij die slagen doorstromen naar de universiteit om klaargestoomd te worden tot de toekomstige leiders van het Verenigde Gemenebest (dit was vroeger Amerika). Cia heeft er altijd van gedroomd om deel te mogen nemen aan de Test en als ze dan wordt uitgekozen is ze dan ook mega blij. Die blijheid verdwijnt al snel als haar vader verteld wat haar te wachten staat..

We leren Cia aan het begin van het verhaal kennen als een meisje met niet zo heel veel zelfvertrouwen. Maar we zien haar opgroeien als een sterke en zelfverzekerde vrouw. Dit proces waar ze doorheen ging is heel mooi om als lezer mee te maken. De schrijfster heeft het verhaal heel goed beschreven, waardoor je al direct vanaf het begin meeleeft met Cia. Mede daardoor heb ik het boek in een dag uitgelezen. Ik leefde zo met haar mee, dat ik het boek niet weg kon leggen. Ik moest weten of ze de Test zou overleven! Haar tegenspeler Thomas is een hele slimme jongen die uit dezelfde kolonie komt als Cia. Ze kennen elkaar dus al voordat ze aan de Test beginnen.

Ik had dit totaal niet verwacht van dit boek, maar ik vond het echt een meeslepend verhaal. Het boek wegleggen kon ik maar moeilijk. Dit heeft geresulteerd in dat ik De Test in een dag heb uitgelezen. Voor een niet-contemporary boek is dat zeer zeldzaam voor mij. Joelle heeft het verhaal zo goed geschreven dat je goed mee kan leven met de personages. Daarnaast eindigen de hoofdstukken regelmatig heel erg spannend waarbij je echt denkt: ‘Huh?! Wat? Oké nog één hoofdstuk dan..’ Als je als schrijfster dat kan bereiken bij je lezer, dan heb je volgens mij een goed verhaal neergezet.

Hoewel iedereen De Test vergelijkt met The Hungergames, vind ik het meer weg hebben van Divergent. Ik had dan ook liever een quote op de voorkant gezien die aangaf dat liefhebbers van Divergent deze serie ook kunnen waarderen. Maar dit komt vooral doordat ik zelf geen fan ben van The Hungergames. De Test is al sinds 2013 uitgegeven. Het fijne hieraan is, dat ik niet hoef te wachten op de volgende delen. Het is namelijk een trilogie waarvan de andere twee boeken ook al uit zijn. Toch eindigt deel 1 niet met een spectaculaire cliffhanger. Dit had ik wel verwacht van te voren, aangezien de meeste series tegenwoordig eindigen met cliffhangers. Ondanks dat kan ik niet wachten om verder te lezen. Zo heb ik nog veel vragen die in deel 1 niet allemaal beantwoord zijn. Ook dat heeft Joelle goed opgebouwd. Deze dystopische thriller zit vol actie en spanning tot aan de laatste bladzijde. Ik ben blij verrast door De Test en ga zeker de volgende twee delen (De Studie en Het Examen) lezen!