Boekreview: Showstealer

Title: Showstealer
Author: Hayley Barker
Publisher: Uitgeverij De Fontein
Release date: December 2018
Genre: YA

Showstealer is het vervolg en slotdeel in de zenuwslopende Showstopper serie. Benieuwd of het laatste deel net zo goed is als het eerste deel? Toen ik Showstopper las, was ik enorm verrast bij hoe spannend ik het verhaal vond, maar ook hoe snel ik het verhaal in werd getrokken. Dit had ik van te voren helemaal niet verwacht. Showstopper gaat over het gevaarlijkste circus van Engeland, waar kinderen van immigranten moeten optreden met gevaar voor eigen leven. De heersende, autochtone elite is dol op de show. Hoe gruwelijker, hoe beter. Een review van Showstopper kun je hier lezen.

Inmiddels is het slotdeel Showstealer ook uit en kon ik uiteraard niet wachten om dit boek te lezen. In dit artikel deel ik mijn eerlijke mening over het boek met je.

Hoshiko en Ben zijn op de vlucht sinds ze het Circus van Silvio Sabatini tot de grond toe hebben afgebrand tijdens de explosieve finale van Showstopper. De moeder van Ben is echter vastbesloten hen op te sporen en wraak te nemen. Ben wordt in het nauw gedreven en er zit voor hem niets anders op dan zich op te offeren om zo Hoshiko te redden. Opeens is hij zelf de sterattractie in de dodelijkste show aller tijden.

Hoshiko, Greta en Jack belanden in een sloppenwijk, terwijl Ben zich overgeeft aan de politie.

In Showstealer gaan we verder waar Showstopper is gestopt. Hoewel, we maken wel even een sprongetje in de tijd en beginnen een jaar later. Hoshiko, Ben, Greta en Jack zijn inmiddels een jaar op de vlucht voor de politie en de moeder van Ben. Hoshiko, Greta en Jack belanden in een sloppenwijk, terwijl Ben zich overgeeft aan de politie. Hij verwacht dat hij direct naar zijn moeder wordt gebracht, maar dat blijkt toch wat anders te verlopen.

Net als in Showstopper, lukt het Hayley weer om de personages heel sterk neer te zetten. Ze hebben allemaal een eigen karakter die goed naar voren komt. Het blijft mooi om te zien hoe sterk de relatie tussen Hoshiko en ben is en hoe Hoshiko met Greta omgaat. Maar buiten dat, geeft deze serie je zoveel meer. Het is zeker geen liefdes verhaal alleen. Ik weet niet precies waarom, maar ik moest regelmatig aan The Darkest Minds denken bij het lezen van Showstealer.

Net als in Showstopper, volgen we afwisselend Hoshiko en Ben. Om en om zijn de hoofdstukken vanuit hun perspectief geschreven. Dit leest fijn en houdt je alert. Maar eigenlijk is Hayley Barker haar schrijfstijl sowieso ontzettend fijn om te lezen. Ze zorgt ervoor dat je gelijk het verhaal in wordt gezogen en je eigenlijk pas wil stoppen met lezen zodra je de laatste letter van het boek hebt gehad. Dit komt mede door de korte hoofdstukken. Ik vind dit persoonlijk fijn omdat ik daardoor het idee heb dat ik vlot kan doorlezen. Maar dit kan uiteraard per persoon verschillen.

Mocht je denken dat het circus niet erger kan worden dan in Showstopper, think again..

Onderwerp

Zoals ik net ook al zei, is Showstealer veel meer dan alleen maar een liefdesverhaal en een circus. Het is een spannend verhaal waarin iedereen probeert te overleven in een bizarre wereld. Daarnaast wil de schrijfster van deze serie ook het wereldwijde probleem van de discriminatie van minderheden benadrukken. De droesems uit dit boek kun je een beetje vergelijken met de Joden uit de Tweede Wereldoorlog. Iedereen woont bij elkaar in kleine ruimtes, ze werken voor hun leider en worden gehaat door de samenleving. Ze worden maar voor één ding nuttig gezien. Namelijk als artiest in het circus waar hun leven elke avond weer op het spel staat.

Hayley flikt het gewoon om deze serie het einde te geven die het verdient.

Ik was wat huiverig voor het slotdeel in de Showstopper serie. Deel 1 was namelijk zo goed, dat het moeilijk is om dit te evenaren. Althans, dat dacht ik. Hayley flikt het gewoon om deze serie het einde te geven die het verdient. Mocht je denken dat het circus niet erger kan zijn dan in Showstopper, think again. In Showstealer wordt het allemaal nog erger, maar op een manier waardoor het interessant blijft voor jou als lezer. Dus, om antwoord te geven op mijn vraag bovenaan dit artikel. JA, Showstealer is net zo goed als Showstopper en moet je dus ook echt op je tbr zetten.

Showstealer