Boekreview: Dit is hoe het ging

Title: Dit is hoe het ging
Author: Astrid Boonstoppel
Publisher: Blossom Books
Release date: Februari 2019
Genre: Young Adult

Dit is hoe het ging van Astrid Boonstoppel is een boek dat ik al voordat het uitkwam wilde lezen. Ik mocht het boek alleen niet van mezelf kopen omdat ik naar New York ging en wist dat ik daar ook veel boeken zou kopen. Geduld dus. Afgelopen weekend was YALfest waar Astrid zelf ook aanwezig was. Ik vond dat genoeg excuus om het boek nu dan eindelijk te mogen kopen. Nieuwsgierig als ik was, besloot ik er ook direct in te beginnen.

Dit is het verhaal van Cato Schmidt. Cato heeft alles: fijne ouders, lief zusje, leuk bijbaantje en vriendinnen uit het groepje populairste meisjes van de school. Maar Cato worstelt. Met zichzelf en met haar pijnlijke verleden. Als haar perfecte leven barstjes begint te vertonen, keert Cato steeds meer in zichzelf. De enige bij wie ze terecht kan is Adrian, haar vriend die ze online heeft leren kennen. Hij zal haar nooit laten vallen. Toch?

In Dit is hoe het ging volgen we Cato Schmidt. Ze is zestien jaar en erg onzeker. Ze heeft nooit veel vriendinnen gehad maar wil er heel erg graag bij horen. In het verhaal zien we haar opbloeien en groeien naar een zelfverzekerd en positief meisje. Of nouja, dat is wat Cato laat zien aan de buitenwereld. Achteraf nu ik het hele verhaal heb gelezen, denk ik dat ze nooit echt verandert is. Cato heeft ook een vriend die een stuk ouder is dan haar. Ze heeft hem nog nooit in het echt gezien en kent hem van het internet. Maar dat maakt voor Cato niet uit. Adrian is haar alles. Als lezer denk je hier natuurlijk wel direct wat van. Een oudere jongen die je nog nooit in het echt hebt gezien? Toch word je ook aan het twijfelen gebracht doordat je het hele verhaal vanuit Cato leest. En Cato, tja, die is helemaal weg van Adrian. Daar ga je als lezer soms helemaal in mee.

Astrid heeft dit verhaal zo weten te schrijven, dat je als lezer direct vanaf de proloog al helemaal in het verhaal zit.

In Dit is hoe het ging vertelt Cato haar eigen verhaal. We lezen dus alles vanuit haar perspectief. Astrid heeft dit verhaal zo weten te schrijven, dat je als lezer direct vanaf de proloog al in het verhaal zit. De hoofdstukken zijn kort en alles is erg vlot geschreven. Je weet dat er wat staat te gebeuren, maar wat en hoe dat precies gaat plaatsvinden, blijft een raadsel tot het einde. Dat zorgde er bij mij voor dat ik heel graag wilde doorlezen. Door Dit is hoe het ging ben ik er achter gekomen dat ik het echt heerlijk vind lezen als iemand je dus een verhaal verteld, wat al is gebeurd. Je wordt soms als lezer direct aangesproken door Cato. Dat zorgt voor een extra dimensie in de spanningsboog. Bovendien is het boek aan de dunne kant met iets meer dan 200 pagina’s. Je vliegt er dus echt doorheen. 😉

Door Dit is hoe het ging besef ik me weer al te goed hoe intens pesten is en wat voor een invloed dit kan hebben op het leven van iemand.

Ik heb enorm genoten van Dit is hoe het ging. Na de proloog heeft Astrid mijn interesse en nieuwsgierigheid naar Cato en haar verhaal gewekt en kon ik niet meer stoppen met lezen. Ik had van te voren geen idee waar dit verhaal over ging, dus tijdens het lezen gingen mijn gedachten ook alle kanten op. Het plot verraste mij toch wel enigszins terwijl ik dat niet had verwacht. Er was een bepaald moment in het boek waardoor ik dacht te weten hoe het zou eindigen, maar Astrid weet je als lezer om de tuin te lijden waardoor het verhaal nog heftiger eindigt dan je van te voren kon inschatten. Daarnaast ben ik ook blij dat ze een belangrijk onderwerp bespreekt in dit verhaal, namelijk pesten. Door Dit is hoe het ging besef ik me weer al te goed hoe intens pesten is en wat voor een invloed dit kan hebben op het leven van iemand. Ik geef dit boek met volle overtuiging vijf sterren en hoop echt dat jij dit boek ook gaat lezen. Astrid bevestigd mijn mening hiermee weer dat we echt vaker een boek van een Nederlandse auteur moeten oppakken!

Astrid weet je als lezer om de tuin te lijden waardoor het verhaal nog heftiger eindigt dan je van te voren kon inschatten.

Dit is hoe het ging