Boekreview: Eens gegeven

Title: Eens gegeven
Author: Charlotte de Monchy
Release date: januari 2018
Genre: Roman

Charlotte de Monchy. Wie? Ja Charlotte de Moncy. Een grote kans dat je niet weet over wie ik het heb. Totdat je de covers van haar boeken ziet. Dan denk je: oja, die schrijfster. Nog nooit eerder las ik een boek van haar. Maar ik had wel weer eens zin in een heerlijke feel good roman. Benieuwd of ik er ook zo’n goed gevoel bij had na het lezen?

In Felines leven is er ruimte voor verbetering: ze woont anti-kraak in een krakkemikkig voormalig hotel. Op papier heeft ze haar droombaan: taxateur bij de Amsterdamsche Veiling. Helaas geeft haar baas alle interessante klussen aan zijn zoon en laat hij de slaapverwekkende taken aan Feline over.

Als Feline een keer iets voor haar baas moet ophalen, eindigt dat uitstapje onverwachts in een wilde nacht met de knappe Teun, die werkt als bankier in de Londense City. Het kitscherige schilderijtje dat hij haar ten afscheid voor de grap cadeau geeft, blijkt een tweede, veel waardevoller schilderij te verbergen: een onontdekte Breitner, iets wat Teun duidelijk niet wist. Als ze het verkoopt, kan Feline het geld héél goed gebruiken om het huis op te knappen. En ze ziet Teun toch nooit meer, dat weet ze zeker. Tot een Engelse zakenbank de Amsterdamsche Veiling inhuurt om voor zijn nieuw te openen Nederlandse vestiging een kunstcollectie samen te stellen. En de bankier die het project leidt, wil alleen werken met Feline…

Schrijfster

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik altijd heb gedacht dat Charlotte een buitenlandse schrijfster was. Toen ik aan het lezen was en er wel erg veel details over Amsterdam in terug kwamen, ben ik toch eens gaan opzoek waar de schrijfster vandaan kwam. Wat blijkt, ze is gewoon Nederlands! Ze woont met haar gezin op Bali maar heeft op de UvA gestudeerd. Na dit feitje, kwam ik meteen tot een andere conclusie. Ik heb een sterke voorkeur voor verhalen van buitenlandse schrijfsters en kies eigenlijk vrijwel nooit een boek van een Nederlandse schrijfster. Waarom? Geen idee. Het trekt me veel minder. Bovendien vind ik het niet perse heel leuk om te lezen over verhalen die zich ook echt in Nederland afspelen. Toch heb ik onwijs genoten van Eens Gegeven en was ik ook al zo enthousiast over het YA debuut van Carlie van Tongeren Heerestraat & Rozenlaan.

Hoofdpersonages

In Eens Gegeven volgen we Feline die voor haar baas onderweg is naar een afgelegen dorpje. Feline is een jonge meid die denk ik nog aan het begin van haar carrière staat. Ze is nog wat onzeker, waardoor ze de stomme klusjes van haar baas gewoon met een glimlach aanneemt. Feline hecht heel veel waarde aan haar relatie met haar huisgenoten, omdat ze geen goede band met haar familie heeft. De Monchy heeft deze relatie zo leuk en liefdevol omschreven, dat ik nu ook jaloers ben geworden op Feline. Ik zou heel graag een huisgenoot van hun allemaal zijn!

Daarnaast volgen we ook Evi. Het verhaal is eigenlijk opgedeeld in twee verhalen die je afwisselend leest. Evi is een huisgenoot en beste vriendin van Feline. Evi had grootse plannen. Ze zou namelijk gaan reizen met haar vriend en een zeer populaire reisblog gaan bijhouden. Maar helaas ging dat hele feestje niet door. Haar vriend werd haar ex en ging er letterlijk vandoor met de dame van het reisbureau. Maar dat weerhield Evi er niet van om alsnog haar reisblog te schrijven. Alleen doet ze dit nu vanuit huis en zit ze enorm met zichzelf in de knoop.

Ik ben fan geworden van de schrijfstijl van Charlotte de Monchy. Eens Gegeven is heel makkelijk en vlot geschreven. Daardoor is het goed leesbaar. Het is een verhaal over liefde en vriendschap en zit vol met humor. Deze drie elementen zijn voor mij wel een vereiste in een feel good roman.

Ik denk dat ik mezelf voortaan maar een schop onder m’n kont moet geven en vaker boeken van Nederlandse schrijvers moet oppakken. Eens Gegeven van Charlotte de Monchy was namelijk ontzettend leuk om te lezen. Het enige minpuntje in dit boek was dat je naast Feline ook het verhaal van Evi volgde. Dit verhaal vond ik veel minder leuk en interesseerde me ook vrij weinig. Naar mijn mening had dit verhaal achterwegen gelaten kunnen worden. Het verhaal van Feline was leuk genoeg om het hele boek aan te wijden. Eens Gegeven heeft uiteraard een voorspelbaar einde. Maar stiekem hoort dat ook een beetje bij feel good romans. Een aanrader voor iedereen die zin heeft in een vrolijk boek vol humor en liefde!

eens