Boekreview: Mijn grootste wens

Title: Mijn grootste wens
Author: Lucy Dillon
Publisher: Fontein Uitgerij
Release date: Maart 2020

In 2018 mocht ik voor Uitgeverij de Fontein Een klein gebaar van Lucy Dillon recenseren. Deze feelgood roman vond ik erg leuk. Het was een verhaal waarbij je erg meeleefde met de personages. In maart kwam er een nieuw boek uit van deze auteur, namelijk Mijn grootste wens. Na twee jaar had ik echt weer zin in een nieuw boek van Lucy!

Eva ontdekt na de dood van haar man hoeveel ze voor hem heeft opgegeven. Haar nichtje Nancy heeft na het vertrek van haar vader geen woord meer gesproken. Onverwacht vinden ze steun bij elkaar.

Eva voelt zich verloren zonder haar man Mick, die twee jaar geleden is overleden. Voor hem had ze haar eigen dromen opzijgezet, en nu is ze bijna veertig en staat ze met lege handen.

Caitlin ziet haar leven instorten: haar huwelijk loopt op de klippen en haar dochtertje, de 4-jarige Nancy, heeft sinds de scheiding geen woord meer gesproken. Caitlin maakt zich grote zorgen, maar geen dokter weet een oplossing.

Nancy is haar stem kwijt. Maar is er iemand die luistert naar de woorden die ze niet durft te zeggen?

Lucy Dillon is een auteur die weet hoe ze personages moet uitwerken.

In Mijn grootste wens volgen we Caitlin en Eva. Caitlin staat op het punt te scheiden van haar man Patrick. Hoewel het voor de buitenwereld lijkt alsof ze een gelukkig stel zijn en alles hebben wat je maar zou willen, blijken er binnenshuis veel ruzies te zijn. Wanneer Patrick een baan aangeboden krijgt in Newcastle, ver weg van Bristol en Caitlin er niets van moet weten om mee te verhuizen, besluiten ze te scheiden. Ze willen het allebei goed regelen voor hun kinderen Joël en Nancy. Maar Nancy is heel gevoelig en als haar vader vertrekt weigert Nancy nog te praten.

Daarnaast volgen we ook Patrick’s zus Eva. Ze is na twee jaar nog steeds in rouw nadat ze haar man is Michael is verloren. Hij was een grote Hollywoodster in Yorkshire. Na zijn dood heeft Eva zich ondergedompeld in hun huis, haar veilige plek, samen met haar twee honden Bumble en Bee. Ze heeft nooit echt een hechte band gehad met haar broer Patrick vanwege hun moeilijke jeugd. Maar wanneer hij haar vraagt of hij zijn kinderen om het weekend bij haar thuis in Yorkshire mag ontmoeten omdat New Castle te ver is voor ze, zegt ze tot haar verbazing ja.

Mijn grootste wens was zowel een mooi, verdrietig als een grappig verhaal.

Lucy Dillon is een auteur die weet hoe ze personages moet uitwerken. In combinatie met alle realiteiten die het leven met zich meebrengt, heeft ze ook in Mijn grootste wens weer hele mooie personages neergezet die je goed leert kennen. Je verliest elke vorm van tijd als je dit boek leest, omdat je zo bezig bent met wat de personages meemaken. Wat ik ook merkte, was dat ik ongemerkt regelmatig een kant koos in de ruzie tussen Patrick en Caitlin. Waar ik de ene keer helemaal achter Caitlin stond, wisselde dit regelmatig in het verhaal en stond ik weer volledig achter Patrick.

Tijdens het lezen wil je door de pagina’s heen naar Nancy reiken en haar een dikke knuffel geven.

Mijn grootste wens was zowel een mooi, verdrietig als een grappig verhaal. Elk personage bracht wel iets met zich mee. Joël zorgde voor de humor en luchtigheid en bovendien was het ontzettend mooi om te zien hoe hij voor zijn kleine zusje Nancy wilt zorgen en haar wilt beschermen. Het onderwerp van dit boek, scheiden, is een onderwerp dat tegenwoordig ontzettend actueel is. Dat maakt dit boek realistisch. Ik denk dat iedereen zich wel kan inleven in het verhaal. Of het nou vanuit het perspectief van de ouders is of van de kinderen. Dit komt voornamelijk doordat de auteur de emoties van de personages heel goed heeft weten te omschrijven. Het is een prachtig geschreven verhaal vol liefde en warmte en is zeker niet het laatste boek dat ik van Lucy Dillon zal lezen!

Mijn grootste wens