Boekreview: Poet X

Title: Poet X
Author: Elizabeth Acevedo
Publisher: Harper Teen
Release date: Maart 2018
Genre: YA

Sinds een tijdje volg ik Booktuber BooksandLala wat actiever dan dat ik normaal gesproken deed. Dit komt voornamelijk omdat ik nu ook andere genres begin te lezen. Zo leest Lala veel thrillers, een genre waarvan ik heb besloten vaker boeken te willen lezen. Maar Lala leest ook regelmatig young adult boeken. In haar lijstje van favoriete boeken van 2018 stond Poet X. Een bijzonder boek. Benieuwd waarom? Lees dan gauw verder!

Xiomara Batista feels unheard and unable to hide in her Harlem neighborhood. Ever since her body grew into curves, she has learned to let her fists and her fierceness do the talking.

But Xiomara has plenty she wants to say, and she pours all her frustration and passion onto the pages of a leather notebook, reciting the words to herself like prayers—especially after she catches feelings for a boy in her bio class named Aman, who her family can never know about. With Mami’s determination to force her daughter to obey the laws of the church, Xiomara understands that her thoughts are best kept to herself.

So when she is invited to join her school’s slam poetry club, she doesn’t know how she could ever attend without her mami finding out, much less speak her words out loud. But still, she can’t stop thinking about performing her poems. Because in the face of a world that may not want to hear her, Xiomara refuses to be silent.

In Poet X volgen we Xiomara. Ze woont in Harlem, een wijk in New York samen met haar tweelingbroer die ze Twin noemt en haar ouders. Haar moeder is zeer gelovig opgevoed en neemt de kerk dan ook erg serieus. Xiomara zelf weet niet zo goed wat ze van de Bijbel moet vinden. Er zijn zoveel tegenstrijdigheden voor haar. In Poet X merk je dan ook goed dat ze hier erg mee worstelt. Haar moeder wilt bijvoorbeeld absoluut niet dat ze een vriendje krijgt, terwijl Xiomara hier ontzettend nieuwsgierig naar is. Haar tweelingbroer en beste vriendin, met wie ze van jongs af aan is opgeroeid is, nemen het geloof net zoals haar moeder erg serieus. En aan haar vader heeft ze al helemaal niets. Die loopt als een zombie door het huis en doet helemaal niets. Xiomara kan dan dus ook met niemand praten over haar gevoelens. Daarom schrijft ze al haar gedachtes op in een journal die ze van haar broer heeft gekregen. Op die manier kan ze haar gevoelens toch kwijt. Ze schrijft al haar twijfels, gedachtes en herinneringen op in de vorm van gedichten.

Wat Poet X zo bijzonder maakt, is dat dit hele boek is opgeschreven in gedicht vorm. Je leest als het ware de journal van Xiomara. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik helemaal niets heb met gedichten. Ik wist dan ook niet wat ik van dit boek moest verwachten. Bij gedichten denk ik aan zinnen die opeenvolgend op elkaar rijmen. Ik vind het dan vaak ook lastig om daar een verhaal van te maken. Maar in Poet X is dit uitstekend gedaan. Xiomara schrijft alles op wat ze meemaakt en neemt ons op die manier mee in haar leven. Ik zie Xiomara haar journal dan ook meer als een dagboek dan een gedichtenboek. Het is een hele toffe manier van een verhaal lezen. We lezen alles vanuit het perspectief van Xiomara.

Xiomara’s verhaal bevat belangrijke onderwerpen waar tieners in het dagelijks leven mee te maken krijgen.

Onderwerpen

Ik ben redelijk in shock met hoe erg ik me kon inleven in Xiomara. Haar verhaal bevat belangrijke onderwerpen waar tieners in het dagelijks leven mee te maken krijgen. Denk hierbij aan seksualiteit, haar twijfels over het geloof en alles wat daarbij kijken komt, het leven met een ingewikkelde familie en het ontdekken van haar eigen identiteit. Xiomara is Dominicaans, heeft een tweelingbroer en is opgegroeid in een zeer streng gelovige familie. Dat is dus totaal een andere omgeving dan waarin ik ben opgegroeid. Toch voelde ik me erg verbonden met Xiomara. Het is indrukwekkend hoe Xiomara haar ervaring als vrouw uitdrukt. Het is mooi om te lezen hoe ze gedurende haar ervaringen leert om trots op zichzelf te zijn. Daarnaast kon ik haar worstelingen met het geloof heel goed begrijpen. Ik denk dat iedereen daarin zijn eigen pad moet bewandelen en dat er geen stappenplan voor is.

De Poet X is een indrukwekkend verhaal dat verteld over wat het betekent om een meisje, een zus en een dochter te zijn. Maar het gaat vooral over wat het betekent om je eigen individuele ik te zijn.

De Poet X is een indrukwekkend verhaal dat verteld over wat het betekent om een meisje, een zus en een dochter te zijn. Maar het gaat vooral over wat het betekent om je eigen individuele ik te zijn. Xiomara is een meisje dat zeer getalenteerd is. Ze heeft echt een verhaal te vertellen en dat heeft de schrijfster van dit boek op een prachtige manier weten op te schrijven. Is dit boek een favoriet geworden? Nee dat niet, maar ik vind absoluut dat dit verhaal het verdient om gelezen te worden!

Poet X is een verhaal dat het absoluut verdient om gelezen te worden.

Poet X