Boekreview: Truly Devious

Title: Truly Devious
Author: Maureen Johnson
Release date: Januari 2018
Genre: Young Adult thriller

Ik heb heel vaak de vraag gekregen of ik een recensie wilde schrijven over Truly Devious. Dit was ik eigenlijk niet van plan, maar doordat jullie zo nieuwsgierig zijn naar dit boek, ben ik er toch even voor gaan zitten. In deze recensie lees je waarom ik helaas niet zo enthousiast was over Truly Devious.

Ellingham Academy is een beroemde privé school in Vermont. Alleen de slimste denkers, uitvinders en kunstenaars worden toegelaten. De school is oorspronkelijk gesticht door Albert Ellingham in het begin van de twintigste eeuw. Hij wilde een school ontwikkelen vol raadsels, kronkels en tuinen. Een plaats, waar leren een spel is.

Kort nadat de school was geopend, werden zijn vrouw en dochter ontvoerd. De enige echte aanwijzing was een spottend raadsel, ondertekend met het angstaanjagende pseudoniem Truly Devious. Het is een van de grootste onopgeloste misdaden van de Amerikaanse geschiedenis geworden.

Misdaadliefhebster Stevie Bell begint jaren later haar eerste studiejaar op Ellingham Academy. Ze heeft maar één doel: de zaak oplossen. Maar dit lukt alleen als ze grip krijgt op haar veeleisende nieuwe schoolleven en haar medestudenten: de uitvinder, de schrijver, de acteur, de kunstenaar en de grappenmaker. Als Truly Devious opnieuw toeslaat op Ellingham Academy en het verleden uit het graf is gekropen kan de spanning pas echt beginnen. Iemand is weer weggekomen met moord..

In Truly Devious volgen we Stevie Bell. Ze is vastbesloten om ooit een detective te worden. Ze is bekwaam, zelfbewust en weet heel goed wat ze wil. Een sterk hoofdpersonage dus. Ik voelde niet zoveel empathie met de vrienden van Stevie. Dat vond ik jammer, want daardoor zwakte mijn interesse steeds verder af. Hoewel Stevie wordt neergezet als een personage met een doel, lijken haar medestudenten er gewoon te zijn als opvulling. Ze waren niet gedenkwaardig genoeg en het was af en toe ook lastig om ze uit elkaar te houden. Ik denk dat de schrijfster wellicht iets meer tijd had moeten besteden aan het opbouwen van de personages zodat zij ieder ook echt een eigen stem zouden krijgen. Nu hangen ze er maar een beetje bij.

Helaas vond ik dat de spanning al heel snel afnam in het boek en ik het mysterie element een beetje kwijt was.

In Truly Devious volgen we twee verhaallijnen. De eerste speelt zich af in het verleden wanneer Ellingham Academy net is geopend en de vrouw en dochter van Albert Ellingham worden ontvoerd. De tweede verhaallijn speelt zich af in het heden, wanneer Steve naar Ellingham Academy komt. De verhaallijnen worden om en om afgewisseld. Ik vond dit een leuk element aan het boek. Het verhaal begint direct met een moord en daardoor zit je meteen in het verhaal.

Helaas vond ik dat de spanning al heel snel afnam in het boek en ik het mysterie element een beetje kwijt was. Naar mate het verhaal vorderde vond ik eigenlijk alleen de verhaallijn uit het verleden nog spanning hebben. Ik had daardoor best wel moeite om door dit boek heen te komen. Er gebeurde gewoon niet zo veel. Bij een mysterie thriller wil ik continue spanning zien. Als lezer wil je je hersens laten kraken over wie de dader is en wat er precies gebeurd is. Dit ontbrak naar mijn mening en kwam pas helemaal aan het einde van het verhaal weer op gang.

Ik had gehoopt dat dit mijn nieuwe YA thriller verslaving zou worden.

Ik ben dus helaas niet zo enthousiast over Truly Devious en dat komt denk ik door mijn hoge verwachtingen van te voren. Ik had gehoopt dat dit mijn nieuwe YA thriller verslaving zou worden. Truly Devious is het eerste deel uit een trilogie dus ik keek er heel erg naar uit. Ik kon me bijna niet identificeren met de personages. Wat mij met name stoorde is dat het hele mysterie element naar mijn mening pas in de laatste 20% van het boek aanwezig is. Terwijl het boek wordt neergezet als een mysterie thriller. Dat heeft me overigens wel nieuwsgierig gemaakt naar het volgende deel die onlangs is uitgekomen The Vanishing stair. Hij staat al in m’n boekenkast, dus ik zal hem binnenkort gaan lezen. Hopelijk bevat dit boek meer spanning en mysterie.

The Similars