Boekreview: Wanhoop

Title: Wanhoop
Author: Eva Burgers
Publisher: Uitgeverij de Fontein
Release date: April 2019
Genre: Jeugd thriller

Jeugdthrillers.. het lijkt wel of ze als paddestoelen uit de grond groeien. Ik zie ze steeds meer en het leuke is dat ze allemaal van Nederlandse auteurs afkomstig zijn. Toch heb ik er nog nooit eentje gelezen. Het jeugdgenre trekt me niet zo. Maar dit is gebaseerd op een gevoel. Je weet het pas zeker als je het hebt geprobeerd en daarom besloot ik Wanhoop van Eva Burgers te lezen.

Olivia twijfelt over haar relatie met Roan en besluit tot zijn wanhoop om een halfjaar naar Parijs te gaan. Als ze een baantje vindt in de Parijse boekwinkel Shakespeare and Company en daar bevriend raakt met Susan en Lily, is ze hem al bijna vergeten.

Tot het moment dat ze anonieme dreigberichtjes ontvangt. Wanneer ze op weg naar huis wordt gevolgd, voelt ze zich niet langer veilig. Maar juist als de politie wil ingrijpen, verdwijnt Olivia spoorloos.

Het personage Olivia is absoluut een voorbeeld voor de lezersdoelgroep van dit boek: sterk, dapper en niet van plan zich uit het veld te laten slaan.

In Wanhoop volgen we Olivia. Olivia is klaar met haar leven in Nederland. Althans, voor eventjes. De druk die haar moeder haar oplegt, haar vrienden en bovenal haar vriendje. Alles wordt haar teveel en daarom besluit ze halsoverkop naar Parijs te vertrekken. Haar tante woont daar en die vind het prima als Olivia een aantal maanden op haar huis past terwijl ze zelf in Ibiza is. Dat Olivia zo’n grote stap durft te nemen vind ik heel erg sterk. Op die leeftijd de wereld intrekken en voor jezelf moeten zorgen is denk ik super goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Je leert zelfstandig te worden. Ik denk dan ook dat Olivia zeker een voorbeeld is voor de lezer van dit boek. Sterk, dapper en niet van plan zich uit het veld te laten slaan.

Eva Burgers heeft een hele fijne schrijfstijl. De hoofdstukken zijn kort, waardoor je door het boek heen vliegt. Precies wat ik verwacht bij een jeugdthriller. Wat ik ook heel tof vind, is dat Eva heel goed beseft waar jongeren van nu mee bezig zijn. Zo komen er regelmatig e-mails en Whatsapp berichtjes voor in het verhaal. Ook zijn er politierapporten opgenomen waardoor het voor de lezer nog ‘echter’ aanvoelt. In Wanhoop lezen we vanuit twee personages. Het grootste deel is geschreven vanuit Olivia, maar af en toe zijn er wat hoofdstukken geschreven vanuit rechercheur Christian. Deze verhaallijnen lijken nogal ver uit elkaar te staan. Daardoor bleef ik als lezer erg geïnteresseerd. Want je weet gewoon dat er wat staat te gebeuren.

Wanhoop bevat veel meer dan ik van een jeugdthriller had verwacht.

Het mogen duidelijk zijn dat deze (jeugd)thriller veel meer forensisch onderzoek bevat dan de meeste andere thrillers. Eva Burgers heeft jarenlang zelf als rechercheur gewerkt op de afdeling zware criminaliteit. Met zo’n achtergrond kan het dan ook haast niet anders dan dat je heerlijk spannende thrillers kunt schrijven. Ik las Wanhoop in een avondje uit en mijn mening over jeugdthrillers is zwaar bijgesteld. Het is een ontzettend spannende jeugdthriller die ik niet wilde wegleggen. Daarnaast bevat Wanhoop veel meer. Het behandelt onderwerpen waar de jeugd van nu mee te maken krijgt. Denk hierbij aan voor jezelf opkomen, zelfstandig worden en vrijheid zoeken. Daarmee heeft Eva er naar mijn mening voor gezorgd dat haar lezers zich absoluut zullen kunnen identificeren met het hoofdpersonage. Ik wil meer lezen van Eva!

Wanhoop