Bookreview: Showstopper

Title: Showstopper
Author: Hayley Barker
Publisher: Uitgeverij De Fontein
Release date: Februari 2018
Genre: YA

Showstopper is één van de boeken waarvan ik dacht dat ik hem nooit zou lezen. Ik hoorde iets over een circus en mijn vooroordeel lag alweer direct op tafel. Begin dit jaar las ik namelijk Caraval van Stephanie Garber. Dit boek gaat ook over een circus. Ik denk dat dit het enige boek is wat ik in mijn leven maar twee sterren heb gegeven. Velen van jullie vonden dit boek overigens helemaal geweldig. Dat weet ik. Maar het trok mij gewoon helemaal niet.

Maar toen was daar Fleur van het bookstagram account Bluebookberry. Ik heb Fleur online leren kennen, maar heb haar inmiddels al een aantal keer in real life ontmoet. En dat klinkte meteen heel goed. We hebben heel erg dezelfde smaak in boeken. Fleur was lyrisch enthousiast over Showstopper. Ik besloot hem daarom toch een kans te geven. Kijk, zo erg vertrouw ik haar dus inmiddels!

Hoshiko is de sterattractie van het gevaarlijkste circus van Engeland, waar kinderen van immigranten moeten optreden met gevaar voor eigen leven. De heersende, autochtone elite is dol op de show. Hoe gruwelijker, hoe beter.

Wanneer Ben, zoon van een machtig minister, voor het eerst de show bezoekt, wordt hij op slag verliefd op Hoshiko. Maar terwijl zij adembenemende kunsten op het hoge koord vertoont, wachten onder haar hongerige leeuwen.

Kan Ben haar helpen ontsnappen uit deze gevangenis? En heeft hij de moed het systeem aan te klagen dat zijn moeder als minister in stand houdt?

We volgen twee personages in Showstopper, Hoshiko en Ben. Hoshiko is een ‘droesem’ een immigrant die uit de sloppenwijken is geplukt. Ze is de sterattractie van het droesemcircus. Dit is een circus waar kinderen van immigranten moeten optreden met gevaar voor eigen leven. Hoshiko staat bekend als De Kat, een fenomenale koorddanseres. Ze is één van de populairste artiesten van het circus. Ben is een ‘Zuivere’ en de zoon van één van de machtigste vrouwen in dit boek Vivian Baines, Minister van droesemhandhaving. Ze zijn heel rijk en hij geniet volop van de privileges die bij dit leven horen. Hun levens zijn totaal verschillend. Toch vinden zij elkaar.

Omdat de contrasten tussen Ben en Hoshiko zo groot zijn, wordt het verschil tussen droesems en zuiveren ook heel goed neergezet.

We volgen afwisselend Hoshiko en Ben. Om en om zijn de hoofdstukken vanuit hun perspectief geschreven. Ik vind dit altijd erg fijn lezen. Omdat de contrasten tussen Ben en Hoshiko zo groot zijn, wordt het verschil tussen droesems en zuiveren ook heel goed neergezet. Ook zijn de hoofdstukken om die reden erg kort in Showstopper. Hierdoor vlieg je echt door het boek heen. Bovendien is het verhaal zo bizar, dat je telkens wil doorlezen. Het wordt steeds gekker!

Onderwerp

Je merkt al heel snel dat de schrijfster van dit boek, Hayley Barker, het wereldwijde probleem van discriminatie van minderheden wil benadrukken. Ik vergeleek de droesems met de Joden uit de Tweede Wereldoorlog. Iedereen woont bij elkaar in kleine ruimtes, ze werken voor hun leider en worden gehaat door de samenleving. Ze worden maar voor één ding nuttig gezien. Namelijk als artiest in het circus waar hun leven elke avond weer op het spel staat. Als er doden vallen, worden er gewoon nieuwe jongen kinderen uit de sloppenwijken geplukt en opgeleid tot circusartiest. Met alle gevolgen van dien.

Net als je denkt dat het niet nog erger kan worden, doet Hayley Barker er nog een schepje bovenop.

Hayley Barker heeft een hele fijne schrijfstijl. Je vliegt zo door Showstopper heen. Het verhaal voltrekt zich in maar een paar dagen. Wees wel voorbereidt, want dit verhaal bevat veel gruwelijkheden. Net als je denkt dat het niet nog erger kan worden, doet Hayley Barker er nog een schepje bovenop. De manier waarop er gedacht wordt en hoe droesems worden behandeld is werkelijk waar tenenkrommend. Ik merkte dat dit bij mij tijdens het lezen veel emoties opriep. Bijzonder als een boek dit voor elkaar weet te krijgen. Gevoelens van onmacht, frustratie en boosheid kwamen regelmatig voorbij. Het boek is onderdeel van een tweeluik en het tweede deel komt eind 2018 uit. Ik kan niet wachten! En Fleur, nogmaals bedankt voor het aanraden. 😉

showstopper