Boekrecensie: Caraval

Title: Caraval
Author: Stephanie Garber
Publisher: LS Amsterdam
Release date: April 2021

De zussen Scarlett en Donatella ontvluchten uit angst voor hun wrede vader het kleine, afgelegen eiland waar ze wonen. Ze worden daarbij geholpen door de o zo verleidelijke maar onuitstaanbare Julian. Ze komen terecht op Dromeneiland, waar de jaarlijkse voorstelling van Caraval wordt gehouden. Het publiek speelt mee in een dodelijk spel en moet achterhalen wat fantasie is en wat echt. Vlak na aankomst op het eiland verdwijnt Donatella, en Scarlett kan maar aan één ding denken: haar zus terugvinden voor de boosaardige meester van Caraval haar vindt en er doden vallen.

De personages in Caraval zijn zonder twijfel het hart van het verhaal. Hoofdpersonage Scarlett is iemand met wie je snel meevoelt; haar groei gedurende het boek is indrukwekkend. Aanvankelijk lijkt ze wat voorzichtig en volgzaam, maar naarmate het verhaal vordert, ontdekt ze haar eigen kracht en vastberadenheid. Haar zus, Donatella, zorgt voor een interessante dynamiek tussen hen beiden, met haar impulsieve en onvoorspelbare gedrag. En dan is er natuurlijk Legend, een mysterieus en fascinerend figuur die het spel beheerst. De personages voelen levendig en meeslepend aan, al had ik soms graag wat meer diepgang gezien in hun achtergrondverhalen.

Stephanie Garber heeft een levendige, bijna poëtische schrijfstijl die perfect past bij de magische sfeer van het verhaal. Ze creëert een wereld die zindert van kleuren, geuren en emoties, waardoor je als lezer helemaal wordt meegezogen in het mysterieuze spel van Caraval. De dialogen zijn soms wat clichématig, maar dat stoort nauwelijks door de manier waarop de spanning wordt opgebouwd. Het enige minpuntje voor mij was dat de eerste helft van het boek wat traag op gang kwam. Garber neemt uitgebreid de tijd om de wereld en de regels van Caraval uit te leggen, wat begrijpelijk is, maar ik had wat sneller in het avontuur willen duiken.

Ondanks de iets tragere start is Caraval een betoverende leeservaring die je uiteindelijk niet loslaat. Het mysterie, de spanning en de constante vraag of alles wat je leest echt is of slechts een illusie, maken dit boek uniek. Het verhaal bouwt naar een spectaculaire finale die smaakt naar meer. Garber heeft met Caraval een magische wereld gecreëerd die fans van fantasy en YA absoluut zal aanspreken. Een aanrader voor wie houdt van verhalen waarin niets is wat het lijkt.

Caraval

Dit artikel bevat een recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening van het boek niet.