Boekrecensie: Slay

Title: Slay
Author: Brittney Morris
Publisher: Simon Pulse
Release date: September 2019
Genre: YA fantasy

Het is alweer een flinke tijd geleden dat ik een boek las over een VR game. En dat terwijl ik tot nu toe van elk boek dat ik las die hierover ging, enorm heb genoten. Warcross en het vervolg Wildcard van Marie Lu bijvoorbeeld. Maar Wildcard kwam twee jaar geleden uit en volgens mij heb ik daarna geen boeken meer gelezen waar virtual reality in voor komt. Hoog tijd dus weer. En daar was Slay. Zowel de synopsis als de omslag spraken me enorm aan. In deze recensie lees je meer over het boek en wat ik ervan vond.

Overdag is de zeventienjarige Kiera Johnson een honoursstudent, geeft ze bijles wiskunde en is ze een van de weinige zwarte kinderen aan de Jefferson Academy. Maar thuis in haar slaapkamer voegt ze zich bij honderdduizenden zwarte gamers die wereldwijd duelleren in het geheime multiplayer kaartspel SLAY. Niemand weet dat Kiera de game-ontwikkelaar is, niet haar vrienden, haar familie, zelfs haar vriend Malcolm niet, die gelooft dat videogames gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor de ‘ondergang van de zwarte mens’.

Maar wanneer een tiener in Kansas City wordt vermoord vanwege een geschil in de SLAY-wereld, bereikt het nieuws over de game de reguliere media en wordt SLAY bestempeld als een racistisch, exclusionistisch, gewelddadig centrum voor misdadigers en criminelen. Erger nog, een anonieme trol infiltreert in het spel en dreigt Kiera aan te klagen wegens discriminatie.

Gedreven om de enige wereld te redden waarin ze zichzelf kan zijn, moet Kiera haar spel en geheime identiteit beschermen. Maar kan ze haar spel beschermen zonder zichzelf daarbij te verliezen?

In Slay volgen we zoals hierboven al te lezen is Kiera. Kiera woont samen met haar ouders en zusje en heeft een vriendje genaamd Malcolm. Op het eerste gezicht lijkt Kiera een doodnormaal meisje die hard haar best doet op school. Ze wacht op een toelatingsbrief waar haar vriendje ook gaat studeren volgend jaar. Maar wat haar familie en vrienden niet weten, is dat Kiera naast een ijverige student ook een game heeft ontwikkeld die wereldwijd razend populair is onder de zwarte gemeenschap. Tijdens het lezen vol je de ongerustheid, woede en angst van Kiera. Maar wat ook duidelijk naar voren kwam was haar frustratie. Een frustratie die ook over haar blanke vrienden gaat die maar niet lijken te begrijpen waarom zwarte gamers hun eigen ruimte nodig hebben.

Slay lijkt op het eerste gezicht een YA boek over een virtual reality game. Dat is het ook. Maar het gaat over zoveel meer dan dat en bevat een belangrijke boodschap.

Hoewel ik nog nooit van Brittney Morris had gehoord, wist haar schrijfstijl me al snel te pakken in Slay. De manier waarop ze de game omschrijft en daarmee een hele nieuwe online wereld weet te schetsen is erg leuk om te lezen. Waar ik nietsvermoedend begon aan dit boek over VR, bleek het over veel meer te gaan. Racisme speelt een grote rol in het boek. Brittney laat zien hoe complex dit onderwerp is en hoe jongeren hiermee niet alleen in Amerika, maar over heel de wereld geconfronteerd worden. Wat ik één van de leukste dingen vond aan Slay is dat er personages van verschillende leeftijden, nationaliteiten en geslachten met elkaar werden verweven.

Voor ik begon met lezen in Slay had ik al een vermoeden dat ik dit verhaal heel tof zou gaan vinden. En ja, ik vond het ook heel tof. Maar om veel meer redenen dan ik van te voren had gedacht. Het is een verhaal over virtual reality, maar de hoofdboodschap van het boek gaat over racisme. Met een sterk hoofdpersonage als Kiera die vecht voor haar rechten als zwarte vrouw in deze samenleving. Het plot was niet heel verrassend, maar Slay is typisch zo’n boek dat helemaal niet draait om het plot. Dat ik het van mijlen ver zag aankomen vond ik dan ook totaal niet erg. Ik heb echt enorm genoten van Slay en kan niet wachten om ook ooit eens de wereld van virtual reality in te stappen!

Slay