Boekreview: Wildcard

Title: Wildcard
Author: Marie Lu
Publisher: Best of YA
Release date: Oktober 2018
Genre: YA Sci-fi

Warcross was vorig jaar echt een eyeopener voor mij. Het was het eerste boek dat ik las dat over virtual reality ging en ik was op slag verliefd. Deze maand kwam deel twee in dit tweeluik uit. Benieuwd of het de moeite waard is om te lezen?

De Warcross-kampioenschappen kostten Emika Chen bijna haar leven. Nu ze de waarheid achter Hideo’s nieuwe NeuroLink-algoritme kent, kan ze de enige persoon waar ze altijd tegenop heeft gekeken en waarvan ze altijd heeft gedacht dat hij aan haar kant stond, niet langer meer vertrouwen.

Vastbesloten om een einde te maken aan Hideo’s wrede plannen, werkt Emika samen met de Phoenix Riders. Ze ontdekt ook dat Hideo niet haar enige probleem is: iemand heeft een prijs op haar hoofd gezet, en Zero is haar enige kans om in leven te blijven. Maar al snel blijkt dat Zero niet is wie hij lijkt, en zijn bescherming komt haar duur te staan.

Emika zit gevangen in een web van verraad en de toekomst van de vrije wil staat op het spel. Hoe ver zal Emika gaan om de man van wie ze houdt neer te halen?

Als ik één woord moet gebruiken om Wildcard te omschrijven, dan is het wel verrassend. Waar Warcross heel erg ging over het spel Warcross, gaat Wildcard veel dieper in op de achtergronden van de hoofdpersonages. De ontwikkeling van de verschillende personages was zeer indrukwekkend. Zo is de manier waarop Emika handelt enorm verandert en is de band van de Phoenix Riders nog sterker geworden.

Wat ik echt heel tof vond aan Wildcard, is dat we in dit deel veel meer te weten komen over het verleden van Hideo. Ik had het eigenlijk wel leuk gevonden als hij zijn eigen hoofdstukken had gekregen, waarin we lezen vanuit zijn personage. Wellicht een leuk idee voor een derde boek ;). Daar waar ik in Warcross heel goed wist wie goed en slecht was, ben ik daar in Wildcard veel meer over gaan twijfelen.

Marie Lu heeft een hele fijne gemoedelijke schrijfstijl. De emotionele boodschap staat centraal in Wildcard. Als je Warcross hebt gelezen en met name genoot van de actie scènes in de Warcross games, dan kan ik je vast vertellen dat deze scènes een stuk minder voorkomen in Wildcard. Maar de Warcross games zijn natuurlijk niet volledig weg. En als ze er dan weer zijn, dan zijn ze weer zo beeldend beschreven als dat je gewend bent van Marie Lu.

Onderwerpen

Het klinkt misschien als een typisch young adult boek, maar dat is het niet alleen. Wildcard bevat een belangrijke boodschap die je laat nadenken over je morele waarden. Want hoe rechtvaardig je wat goed is of wat slecht? Ook laat Marie Lu zien wat de geavanceerde technologieën voor gevolg kunnen hebben op ons dagelijks leven. Zeker als daar niet op een verantwoordelijke manier mee wordt opgegaan.

In mijn ogen was dit Marie Lu op haar best en is Wildcard een waardige toevoeging op Warcross.

Heb jij Warcross nog niet gelezen? Dan raad ik je aan om die eerst te lezen. Je wil niet aan Wildcard beginnen zonder te weten wat hier aan vooraf ging. Alle vragen die ik had in Warcross, werden beantwoord in Wildcard. Ik weet dat de recensies van Wildcard zeer gemixt zijn. Veel mensen hebben dit boek maar twee sterren gegeven. Maar ik ben echt fan van deze serie en vond Wildcard zeker niet minder tof dan Warcross. In mijn ogen was dit Marie Lu op haar best en is Wildcard een waardige toevoeging op Warcross.

wildcard