Boekreview: #5 Gevaar, De Royals

Title: Gevaar (#5 De Royals)
Author: Erin Watt
Publisher: Uitgeverij De Fontein
Release date: Februari 2019
Genre: YA contemporary

Als je mijn blog of mijn Bookstagram al wat langer volgt, dan weet je waarschijnlijk al wel dat De Royals geschreven door het schrijvers duo Erin Watt mijn favoriete serie is. Deze maand kwam het laatste deel Gevaar uit en die moest ik uiteraard direct lezen. Wat ik ervan vond lees je in deze recensie.

Het leven van Hartley staat op zijn kop sinds ze Easton Royal heeft ontmoet. Hij is onweerstaanbaar, maar ook gevaarlijk. Wanneer Hartley door een ongeval haar geheugen kwijtraakt, vertrouwt ze niemand meer. Instinctief weet ze dat Easton slecht voor haar is, tegelijkertijd lijkt hij de enige die haar kan redden. Easton wil dat ze haar geheugen terugkrijgt, terwijl Hartley ervan overtuigd raakt dat je sommige dingen maar beter kunt vergeten.

De eerste drie delen in De Royals serie zijn geschreven vanuit de perspectieven van Ella en Reed. Deel vier is geschreven vanuit de broer van Reed, Easton. In het laatste deel volgen we weer Easton, maar ook zijn vriendin Hartley die door een auto ongeluk haar geheugen kwijt is geraakt. Hartley is daardoor de afgelopen drie jaar kwijt in haar geheugen en weet dus bijvoorbeeld ook niet meer dat Easton haar vriendje is of haar vader haar pols heeft gebroken.

Easton probeert zijn leven te beteren. We hebben hem in de vorige delen leren kennen als een lieve, zorgzame jongen, maar met behoorlijk wat problemen. Sinds hij Hartley heeft leren kennen, begint hij in te zien dat hij andere pijn doet met zijn acties. Maar nu Hartley niet meer weet wie hij is, begint de angst bij Easton toe te slaan. Wat als haar geheugen niet meer terugkomt? En wat als zijn jongere broertje niet ontwaakt uit zijn coma?

Net zoals de vorige delen zijn de hoofdstukken lekker kort en vlot geschreven, waardoor je door het boek heen vliegt.

Ik weet nog dat ik in het vorige deel van deze serie erg moest wennen aan de schrijfstijl. Dit had voornamelijk te maken met dat het een stuk grover geschreven was dan de eerste drie delen. Easton is nou eenmaal een stuk grover. Toch heb ik me daar in Gevaar helemaal niet aan gestoord. Easton is rustiger geworden en dat merkte je dus ook heel erg aan de manier waarop het boek geschreven is. Net zoals de vorige delen zijn de hoofdstukken lekker kort en vlot geschreven, waardoor je door het boek heen vliegt. Heerlijk vind ik dat!

De Royals is de ultieme guilty pleasure in boekvorm!

Toch heb ik dit boek wel (maar) vier sterren gegeven. Ik zeg maar, omdat je bij een favoriete serie toch verwacht dat je elk deel weer beoordeelt met vijf sterren. Deel vier gaf ik 4,5 ster en het laatste deel nu dus vier sterren. Dit heeft er mee te maken dat ik het verhaal gewoon minder sterk vond. Ik miste wat actie en spanning denk ik. De vorige delen eindigde allemaal met een enorme cliffhanger en veroorzaakte behoorlijk wat spanning. Dat miste ik hier. Wat ik ook jammer vond, was dat Reed net zoals in deel vier vrijwel niet meer voor komt. Ella wel, maar ik vond haar in dit deel voornamelijk een bemoeial. Maar verder was dit boek net als de andere delen weer zeer vermakelijk en de ultieme guilty pleasure. Eerst vond ik het jammer dat dit het laatste deel was in De Royals, maar nu denk ik dat het goed is zo. Je wilt ook niet dat boeken gaan teleurstellen en na vijf delen is het verhaal van de familie Royal denk ik ook wel verteld!

Zojuist is bekend geworden dat deel 3.5 in De Royals ook nog wordt vertaald in het Nederlands en in juni dit jaar uitkomt. In dit deel volgen we de oudste Royal broer Gideon en zijn vriendin Savannah.

I owe you one