Boekrecensie: Maxton Hall College

Title: Maxton Hall College
Author: Mona Kasten
Release date: December 2022
Genre: YA/NA
Rating: ★★★★✩ 4.5

Geld, glamour, luxe en macht – de vier kwaliteiten die de dienst uitmaken op Maxton Hall College en vier kwaliteiten die Ruby Bell niet bezit. Maxton Hall is een van de duurste, meest gerenommeerde privéscholen van Engeland en de klassieke Maxton Hall-student is een nazaat van een eeuwenoud adellijk geslacht, van invloedrijke politici of van grootheden uit de zakenwereld, geen doodgewoon meisje met een studiebeurs. Daarom wil Ruby het liefst zo snel mogelijk afstuderen en in de tussentijd zo min mogelijk opvallen.

Ze brengt vrijwel al haar tijd door in de eeuwenoude bibliotheek, tussen de stoffige, in leer gebonden boeken. Op veilige afstand van iedereen en bovenal van de schatrijke James Beaufort, de onofficiële leider van het college. Maar dan ontdekt Ruby iets wat niemand anders weet – een geheim dat desastreus zou kunnen zijn voor de reputatie van de familie Beaufort. Voor ze het weet, bevindt ze zich precies daar waar ze nooit wilde zijn: diep in het verraderlijke web van Maxton Hall. Komt ze hier weer ongeschonden uit?

Mix geld, glamour, luxe, macht en een bad boy door elkaar in een verhaal en je hebt Maxton Hall College: je nieuwe guilty pleasure in boekvorm!

In Maxton Hall College volgen we Ruby Bell. Ze is achttien jaar en woont samen met haar ouders en zusje en komt uit een hecht gezin. Ruby heeft heel haar leven al één doel: studeren aan Oxford University en daar heeft ze alles voor over. Geen feestjes dus. Nee Ruby zit het liefst in de bibliotheek of op haar kamer te studeren. Ze werkt heel gestructureerd en houdt alles bij in haar bulletjournal. Het liefst plant ze alles in haar leven. Maar er is één ding dat ze niet kan plannen (of tegenhouden): verliefd worden op James. Haar rijke, bad boy-achtige medestudent. Ruby vindt de rijke snobs van haar school maar niets. De enige reden dat ze naar deze school toegaat is alleen omdat de kans op Oxford daardoor groter is.

Wat ik erg leuk vond aan Ruby was dat ze in eerste instantie alles onder controle lijkt te hebben, maar dan glippen er zoveel dingen uit haar handen en vecht ze hard om de controle terug te krijgen. Ze probeert haar gevoelens te onderdrukken en is bereidt om hun werelden te scheiden, maar dat lukt natuurlijk niet. Wat ik vooral leuk vind aan Ruby, is dat haar familie haar een heel goed gevoel voor moraliteit geeft. Ze is intelligent en laat dat zien met alles wat ze zegt.

Mona Kasten werd enorm populair in Nederland én omstreken door haar Begin again-serieMaxton Hall College heeft daar zeker iets van weg. Het grootste verschil? Ik vind Maxton Hall College meer binnen het genre young adult thuis passen, terwijl Begin again toch echt wel New Adult was. Daardoor zorgt haar nieuwe boek voor een iets breder publiek. Wat wel precies hetzelfde is gebleven is haar schrijftalent. Het lijkt alsof Mona Kasten haar personages zo makkelijk uit haar mouw schudt. Ieder personage is charmant en als lezer wordt je in de dialogen gezogen. Dit is vooral te danken aan het slimme gebruik van perspectiefwisselingen. Maxton Hall College is namelijk vanuit twee perspectieven geschreven. Die van Ruby en die van James.

Liefhebber van De Royals serie van Erin Watt? Dan is Maxton Hall College een leestip voor jou.

Er is niets fijners dan beginnen aan een boek en niet meer willen stoppen met lezen. Tegelijkertijd wil je ook niet dat je het boek uitleest. Herkenbaar? Dit gevoel kreeg ik bij Maxton Hall College. Ik vond dit boek zelfs nog leuker dan de Begin Again-serie die Mona Kasten al eerder schreef. Dit heeft voornamelijk te maken met het verschil in genre. Waar de verhalen namelijk in best veel aspecten overeenkomen, is het genre wel degelijk verschillend. Young Adult blijft voor mij toch net iets fijner lezen dan New Adult. Is dit verhaal een kwalitatief hoogstandje? Nee. Maakt dat uit? Nee absoluut niet. Maxton Hall College leest heerlijk weg en is volop genieten. En soms is dat gewoon genoeg om een boek perfect te maken.

Maxton Hall College is het eerste deel in een trilogie. Het is helaas nog niet bekend wanneer het vervolg verschijnt.

Maxton Hall College