Boekrecensie: Amari en de nachtwachters

Title: Amari en de nachtwachters
Author: B.B. Elston
Release date: Maart 2021
Genre: Middle grade

Soms kom je boeken tegen, waarvan een synopsis je zo kan aanspreken, dat je direct weet: ik moet dit boek lezen. Dit gevoel kreeg ik bij Amari en de nachtwachters. Benieuwd waar ik het over heb? Lees dan snel verder!

Amari Peters heeft altijd al gedacht dat haar vermiste broer Quinten nog leeft. Op een dag vindt ze in zijn kast een geheimzinnige, tikkende koffer, met daarin een uitnodiging voor een test bij het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken. Dáár zou haar broer kunnen zijn! Maar dan moet ze wel even heel snel gaan geloven in dingen als tovenaars, elfjes, buitenaardse wezens en andere bovennatuurlijke zaken… In deze nieuwe wereld kan Amari achterhalen wat er met Quinten is gebeurd. Maar dat is lastig als een slechte tovenaar de touwtjes in handen heeft, haar leeftijdsgenoten háár als een bedreiging zien en haar eigen bovennatuurlijke talent bovendien hartstikke illegaal blijkt. Hoe kan ze de test van het Bureau doorstaan?

In Amari en de nachtwachters volgen we Amari. Een jong meisje dat een tikkende koffer ontdekt in de kledingkast van haar vermiste broer. Ik had al heel snel toen ik begon met lezen, met Amari te doen. Het verhaal begint bij haar op school waarbij ze net een confrontatie heeft gehad met een pestkop. Amari woont samen met haar moeder. Ze hebben het niet breed en daarom werkt haar moeder heel veel en wonen ze in het arme deel van de stad. Allemaal pestmateriaal. Maar Amari trekt zich er niet veel van aan en heeft maar één doel. Haar vermiste broer Quinten terugvinden. Als ze op een dag ontdekt dat haar broer een beroemde agent was die werkte voor het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken, gaat er een magische wereld voor Amari open.

Spannend, fantasierijk en ontzettend grappig. Ik heb van iedere bladzijde genoten!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet veel middle grade boeken lees. Niet omdat ik het niet wil. In tegendeel zelfs. Maar ik merk toch vaak dat ik mijn aandacht er nooit heel goed bij kan houden. Amari en de nachtwachters is daar zeker een uitzondering op. B.B. Elston, de auteur van het verhaal, heeft een heel spannend avontuur omschreven. Maar de voornaamste reden dat dit boek me helemaal wist in te pakken, is dat het bovenal een karakter gedreven boek is. We volgen Amari’s pad om Junior Agent te worden. Dit gaat met ups en downs en Amari is ook alles behalve perfect en zeer opvliegend. Voor de lezers is de boodschap dan ook dat je niet perfect hoef te zijn om succes te hebben.

Amari en de nachtwachters was voor mij een heel verrassend boek voor tussendoor. Ik begon er eigenlijk zonder hoge verwachtingen mee. De synopsis klonk gewoon heel tof. Dit boek is een mix tussen Harry Potter en De Test trilogie van Joelle Charbonneau. Als je deze serie(s) leuk vond, dan moet je dit boek ook zeker lezen. Het is spannend, fantasierijk en tegelijkertijd ook een heel vrolijk verhaal. En het leuke is dat dit ook een trilogie zal gaan worden. Ik kijk er naar uit!

Amari en de nachtwachters