Boekrecensie: Love & Olives

Title: Love & Olives
Author: Jenna Evans Welch
Publisher: Simon Teen
Release date: November 2020

In 2016 kwam het boek Love & Gelato van Jenna Evans Welch uit. Deze YA contemporary vond ik zo leuk. Dit kwam voornamelijk door de locatie waar het verhaal zich afspeelde (Italië). Inmiddels heeft Jenna nog twee boeken in deze serie geschreven. Love & Luck (Ierland) en Love & Olives (Griekenland). Over die laatste gaat deze recensie.

Liv Varanakis heeft niet veel goede herinneringen aan haar vader. Wat logisch is, want hij vluchtte naar Griekenland toen ze nog maar acht was. Wat Liv zich echter wel herinnert, is hun gedeelde liefde voor Griekse mythen en de verloren stad Atlantis. Al jaren heeft ze niets van haar vader gehoord. Totdat hij plotseling een ansichtkaart stuurt waarin hij Liv uitlegt dat National Geographic een documentaire financiert over zijn theorieën over Atlantis. Hij vraagt of ze naar Santorini komt, waar haar vader woont om hem te helpen. Hoewel ze met dubbele gevoelens loopt, grijpt ze die kans toch aan.

Maar wanneer ze aankomt op het prachtige Santorini, zijn de dingen nogal ongemakkelijk. Er zijn zoveel vragen en zoveel emoties die naar boven komen na het zien van haar vader. En toch wil Liv niet dat hun verleden een mogelijke verzoening in de weg staat. Daarom laat ze zich door haar vader en Theo meenemen in alles wat Santorina te bieden heeft. Maar niet alles op het Griekse eiland is zo perfect als het lijkt. Want zoals Liv langzaam begint te ontdekken, heeft haar vader haar misschien niet naar Griekenland uitgenodigd voor Atlantis, maar voor iets veel belangrijkers.

Ga op reis naar Santorini en geniet van de prachtige zonsondergangen, het heerlijke Grieke eten en het waanzinnige blauwe zeewater.

Zoals de synopsis al doet vermoeden, volgen we in Love & Olives Liv. Liv woont samen met haar moeder, halfbroertje en stiefvader in Amerika. Haar vader Nico, verliet Liv en haar moeder toen ze nog jong was. Hij vertrok naar zijn geboorteplaats Santorina, Griekenland om op zoek te gaan naar Atlantis. Wat het zo dubbel maakt voor Liv, is dat Atlantis zowel een positieve associatie als negatieve associatie heeft in haar band met haar vader. Als kind was ze enorm gefascineerd door het eiland en was Liv vastbesloten om met haar vader het eiland te vinden. Tegelijkertijd is het eiland de reden dat Nico haar achterliet. Ze heeft nooit begrepen hoe je als vader, je kind kan achterlaten om een reden als deze. Daar worstelt ze gedurende het hele verhaal erg mee en dat is begrijpelijk.

Naast Liv volgen we ook een aantal bij-personages zoals haar vader, haar familie thuis in Amerika en Theo en zijn moeder. Deze bij-personages waren een mooie aanvulling op het verhaal. Wat ik ook fijn vind is dat Liv een goeie band heeft met haar stiefvader. Vaak wordt de verhouding tussen stiefvader en dochter in YA boeken het tegenovergestelde neergezet.

Jenna Evans Welch is zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, geen onbekende auteur meer voor mij. Ik las allebei haar eerder verschenen boeken ook al. Hoewel ik de één beter vond dan de ander, hebben haar boeken allemaal iets gemeen. Al haar verhalen spelen zich af in een land in Europa en familierelaties spelen in alle drie haar boeken een grote rol. Jenna weet elk land waar ze over schrijft, of dat nu Italië, Ierland of het zonnige Griekenland is, op een prachtige manier te omschrijven. Als lezer wil je niets liever dan het vliegtuig instappen om de prachtige zonsondergangen en het waanzinnige blauwe water in het echt te aanschouwen. Ik vond het ook fascinerend om zoveel te leren over Atlantis. Je zou er bijna zelf in gaan geloven!

Als je één of meerdere van Jenna’s eerder verschenen boeken hebt gelezen, dan is Love & Olives sowieso een must read. Dit boek is een uitstekende aanvulling in de serie. Kende je haar boeken nog niet? Ook dan zou ik Love & Olives absoluut aanraden. Zeker in tijdens van COVID, waarin we niet kunnen reizen naar het buitenland, zijn boeken een ideale uitvlucht om je toch even in een andere omgeving te wanen. Jenna weet Santorini op een prachtige manier te omschrijven. Ik hoop dat dit boek niet de laatste in de serie is, want ik wil nog veel meer Europese landen bezoek aan de hand van Jenna haar verhalen!

Op goed geluk