Boekrecensie: De Burn-Out

Title: De Burn-Out
Author: Sophie Kinsella
Publisher: The House of Books
Release date: Novembe 2023
Genre: Feelgood roman
Rating:★★★✩✩ 3.5

Sasha is tegen een muur gelopen. De wanhoop nabij besluit ze naar het resort in Devon te gaan waar ze als kind graag kwam, in de hoop dat boerenkoolsmoothies, yoga en stilte haar er weer bovenop zullen helpen. Maar het is laagseizoen, het hotel is vervallen en ze moet het strand met iemand anders delen: een chagrijnige, gestreste jongeman die Finn heet. Hoe kan ze één worden met de natuur als hij op een rots zit en haar in de gaten houdt? Wanneer er geheimzinnige berichten, schijnbaar gericht aan Sasha en Finn, op het strand worden achtergelaten, moeten ze wel met elkaar praten. Al snel ontdekken Sasha en Finn dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze hadden gedacht…

In De Burn-Out volgen we Sasha. Ze is een marketingdirector bij een enorm populaire reisapp. Wat ooit haar droombaan was, is veranderd in een dagelijkse sleur waarin ze overwerkt en opgebrand is. Haar mailbox leegmaken is onmogelijk en haar avondmaaltijd bestaat elke dag uit hetzelfde. Een Halloumi wrap met hummus van de Pret-A-Manger, een bekende foodketen in Engeland. Het is een kwestie van tijd voordat Sasha haar breekpunt bereikt. En die komt eerder dan verwacht met alle gène die je je maar kunt bedenken. Het kan zo niet langer. Daarom neemt ze een aantal weken vrij van werk om terug te gaan naar de plek die Sasha vroeger als kind zo fijn vond: Rilston Bay.

De Burn-Out is een hartverwarmend verhaal met diepgang.

Als ik De Burn-Out moet omschrijven met één woord, dan is ‘grappig’ de term die als eerst bij me opkomt. Sophie Kinsella heeft ontzettend veel humor in het verhaal verwerkt. Maar het is ook een hartverwarmend verhaal waar, voor een feelgood boek, veel diepgang in zit. Heb je in het verleden ooit zelf een burn-out ervaren? Dan zal je ongetwijfeld veel herkennen bij Sasha. Maar ook als je dit (gelukkig) nog nooit hebt ervaren is dit een heerlijke rom-com om te lezen. De winter strandsetting is weer eens wat anders dan de zomerse. Ik kon me er helemaal een beeld bij vormen en kan me dan ook goed voorstellen dat Sasha Rilston Bay zo’n ontspannende plek vindt.

Ben jij fan van Sophie Kinsella haar boeken? Dan zal De Burn-Out je niet teleurstellen. Het boek gaf me zo’n heerlijk knus gevoel dat ik iedere rom-com/feelgood lezer aanraad. Onder een kleedje op de bank met thee bij de kerstboom. Heb ik je al overtuigd? 😉

De Burn-Out