Boekrecensie: You could be so pretty

Title: You could be so pretty
Author: Holly Bourne
Publisher: Us Bourne
Release date: Novembe 2023
Rating:★★★✩✩ 3.5

Belle Gentle volgt de regels van The Doctrine tot op de letter en is zo dichtbij ‘Having It All’. Ze is de  knapste op school, één van de slimste, en ze staat op het punt de ceremonie. Waarom voelt ze zich dan zo verstikt door haar perfecte leven?

Joni Miller is een ‘aanstootgevende’ en door iedereen gehaat vanwege haar weerzinwekkende uiterlijk. Maar het maakt Joni niet uit. Ze hoeft alleen maar de beurs voor de universiteit te winnen, zodat ze de macht krijgt om The Doctrine omver te werpen en iedereen wakker te maken. De enige persoon die haar in de weg staat is het mooiste meisje van de school: Belle.

In You could be so pretty van Holly Bourne volgen we twee personages. Belle en Joni. Belle is een knappe meid die dagelijks uren voor de spiegel doorbrengt om haar masker aan te brengen. Alles moet perfect zijn, zodat ze zich vervolgens kan fotograferen om haar positie als mooiste meisje van de school veilig kan stellen. Joni daarentegen is het tegenovergestelde. Ze draagt geen make-up en het zal haar een worst wezen hoe ze eruit ziet. Ze brengt haar vrije tijd door in het vrouwenopvangcentrum van haar moeder, waar vrouwen en kinderen verblijven die niet veilig waren bij hun partner. Twee heel verschillende tieners. En toch willen zowel Belle als Joni ontsnappen aan hun huidige leven en strijden ze om een studiebeurs om naar de universiteit te gaan. Wanneer ze gedwongen worden samen te studeren, besluit Joni dat ze gaat proberen Belle bewust te maken van de sinistere realiteit achter de leer van haar wereld: de Doctrine.

You could be so pretty is een haarscherp feministisch manifest. Een verhaal met een belangrijke boodschap voor de tieners in onze huidige samenleving.

Holly Bourne is een auteur die al veel populaire YA boeken op haar naam heeft staan. Normaliter schrijft ze in het contemporary genre. You could be so pretty is net even anders dan haar vorige boeken. Hoewel dit boek een dystopisch randje heeft, komt dit angstaanjagend dichtbij de huidige maatschappij waarin we leven. Dat maakt dit verhaal ook zo sterk en belangrijk voor jongeren om te lezen. We leven in een maatschappij waar heel veel nog steeds om uiterlijk draait. Een wereld vol (Instagram) filters. Het boek is geschreven vanuit zowel het perspectief van Belle als van Joni. Daardoor ervaar je als lezer beide kanten van leven onder de leer van de Doctrine.

Groot applaus voor Holly Bourne. You could be so pretty is één van haar beste boeken tot nu toe en speelt zich af in een dystopische wereld. Een wereld van genormaliseerd seksueel geweld, en waar van meisjes wordt verwacht dat ze onmogelijke schoonheidsnormen handhaven. Een haarscherp feministisch manifest. Een beetje anders dan we van haar gewend zijn, maar daardoor juist zo verrassend!

You could be so pretty