Boekreview: Een onmogelijke keuze

Title: Een onmogelijke keuze
Author: Clare Mackintosh
Publisher: Uitgeverij de Fontein
Release date: November 2019
Genre: Roman

Toen ik de achterflap van Een onmogelijke keuze las, wist ik dat dit een heel emotioneel verhaal zou zijn. Precies waar ik behoefte aan had. Bovendien klonk het tegelijkertijd als een prachtig verhaal die wel eens een hele hoge beoordeling zou kunnen krijgen. Of dat ook zo is, lees je in deze recensie.

Pip en Max zijn gelukkig getrouwd. Wanneer hun zoontje Dylan ongeneeslijk ziek wordt komen ze voor de moeilijkste beslissing van hun leven te staan. Wat als je het op dat moment niet eens kunt worden?

Pip en Max hebben een gelukkig huwelijk. Wanneer hun zoontje Dylan ongeneeslijk ziek wordt vechten ze voor zijn leven, maar ze komen uiteindelijk voor de moeilijkste beslissing van hun leven te staan. Pip wil de behandeling stoppen. Max wil deze voortzetten. Een onmogelijke keuze. Stel dat je het op dat moment niet eens wordt.

Dit verhaal vertelt hun levens zoals ze hadden kunnen zijn.

In Een onmogelijke keuze volgen we Pip en Max. Hun leven verandert in een ware nachtmerrie als blijkt dat hun 2-jarige zoontje Dylan een hersentumor heeft. Na maanden van intensieve behandeling en vermoeiende dagen in het ziekenhuis komt het stel voor een onmogelijke keuze te staan: hun zoontje te laten sterven. Hoewel beide ouders dit uiteraard niet hebben gewild voor hun zoontje en allebei een vreugdevolle toekomst voor Dylan wilde, blijkt er geen genezing meer mogelijk te zien. Pip wil de behandeling stoppen, maar Max wil daar niets van weten. Daardoor komen ze lijnrecht tegenover elkaar te staan.

Ik vond beide ouders ontzettend sterk. Ondanks dat ze allebei een andere keuze wilde maken over de toekomst van hun zoontje, bewonder ik ze allebei. Het is namelijk, zoals de titel van dit boek al beschrijft, een onmogelijke keuze.

Bewondering heb ik ook absoluut voor de auteur van dit boek. Het is Clare Mackintosch haar eerste roman, maar je kent haar wellicht wel van haar thrillerboeken. Dit verhaal is voor Clare heel persoonlijk omdat ze ooit zelf voor deze ontzettend moeilijke en onmogelijke keuze kwam te staan met haar eigen zoontje. Ze weet dus waar ze over praat en dat maakt dat dit verhaal ontzettend geloofwaardig en realistisch is geschreven. We volgen afwisselend Pip, Max en een behandeld arts van Dylan. Zeker het laatste perspectief vond ik interessant en een goede toegevoegde waarde voor dit verhaal. Voor artsen zullen zulke beslissingen namelijk ook altijd moeilijk blijven. Ik vind het mooi dat Clare dit in Een onmogelijke keuze heeft verwerkt.

Een onmogelijke keuze is een indrukwekkend en ontroerend verhaal die een diepe indruk heeft achtergelaten.

Waar ik van te voren dacht dat ik tijdens het lezen van dit boek voortdurend zou moeten huilen, bleek dit niet het geval te zijn. Ondanks dat het zeker een aangrijpend verhaal is. Daar ligt het niet aan. Ik denk dat ik me het gewoon niet kan voorstellen hoe heftig dit moet zijn voor ouders. Als ik zelf kinderen zou hebben, zou ik denk ik kapot gaan tijdens het lezen. Dat was nu dus niet het geval, maar ik was wel heel erg ontroerd. Het idee dat de auteur dit zelf heeft moeten meemaken, ontroerd me des te meer. Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is geweest voor haar om dit verhaal te schrijven waarbij ze geconfronteerd wordt met haar eigen verdriet. Maar naast het verdriet, vond ik het ook een heel mooi verhaal. Dit boek bevat heel veel hoop en laat ook zien dat het leven langzaamaan weer kleur krijgt ondanks de verdrietige gebeurtenissen. Een aanrader.

With the fire on high