Bookreview: Wat jij niet ziet

Title: Wat jij niet ziet
Author: Sarah Pinborough
Publisher: The House of Books
Release date: Juni 2017

Ik ben Sarah Pinborough gaan leren kennen door haar YA thriller 13 minuten. Ik las dit boek in 2017 en was er echt meteen verliefd op. Het was dan ook mijn favoriete boek van dat jaar. in 2018 kwam haar nieuwste boek Het Dodenhuis in Nederland uit. De synopsis van dit boek trok me niet zo en ik hoorde er ook niet al te beste dingen over. Daarom besloot ik dit boek niet te lezen. Maar een paar dagen terug kwam een ander boek van Sarah Pinborough voorbij op Booktube, dat me wel direct aansprak. Namelijk Wat jij niet ziet, een thriller die ze heeft geschreven voor volwassenen.

Louise is een alleenstaande moeder. Tijdens een zeldzaam avondje uit ontmoet ze een man en valt als een blok voor hem. De maandag erop ontmoet ze haar nieuwe baas, David. De man uit het café, die getrouwd blijkt te zijn, en die zegt een fout te hebben begaan. Dan ontmoet Louise Adele, de vrouw van David. De twee raken bevriend en Louise leert een heel andere kant van David kennen. Er lijkt iets goed mis in hun huwelijk. Louise wil weten wat…

In Wat jij niet ziet volgen we drie personages Louise, Adele en David. Er is geschreven vanuit twee van die personages. Louise is een alleenstaande moeder van haar zesjarige zoontje. Haar ex man heeft haar bedrogen en dit alles heeft er voor gezorgd dat ze nog wel eens het geloof in haarzelf verliest. Deze onzekerheid wordt heel goed omschreven in het verhaal en weet Sarah Pinborough dan ook goed over te brengen om ons als lezers.

Ook Adele heeft onzekerheden. Alhoewel deze aardig overeenkomen met die van Louise, komen ze heel anders tot uiting. Door een vreselijke gebeurtenis uit haar verleden is ze als jong meisje opgenomen in een psychiatrische instelling, waar ze heeft leren omgaan met haar angstdromen. Nu, jaren later, vormen haar ervaringen uit het verleden de basis voor haar interessante persoonlijkheid.

Sarah Pinborough weet je al heel snel het verhaal in te trekken en laat je er echt niet meer uitkomen.

Wat ik destijds al bij 13 minuten vond, is dat Sarah Pinborough een aanstekelijke manier van schrijven heeft. Daarmee bedoel ik dat ze je al heel snel het verhaal in weet te trekken en je er echt niet uit kan komen. Ze weet de spanning zorgvuldig op te bouwen. Niets is wat het lijkt in dit boek en de woorden die op de cover staan zijn dan ook niets gelogen. “Vertrouw dit boek niet, vertrouw dit verhaal niet, vertrouw jezelf niet”.

Maar de uiteindelijke plottwist die ze voor ons heeft bewaard is naar mijn mening wel wat over de top.

Plottwists

Wellicht heb je al eens gehoord over het boek Wat jij niet ziet. Het staat namelijk bekend om het verrassende mindblowing einde. Op de eerste pagina van het boek wordt je daar nogmaals aan herinnerd en wordt je gevraagd dit einde niet te delen met mensen die het boek nog niet hebben gelezen. Door dit alles waren mijn verwachtingen voor dit einde enorm hoog. Tijdens het lezen was ik hier dan ook continu mee bezig in m’n hoofd. Diverse scenario’s zijn voorbij gekomen in m’n hoofd, maar wat de uiteindelijke uitkomst is, zou je zelf niet kunnen bedenken. Tof, maar ik was stiekem ook een beetje teleurgesteld. Wat Sarah heel goed heeft gedaan is ons flink genept en voor de gek gehouden. Dat is ook precies waar ze zo goed in is. Maar de uiteindelijke plottwist die ze voor ons heeft bewaard is naar mijn mening wel wat over de top.

Ik vind het ontzettend knap dat Sarah Pinborough een verhaal met zoveel spanning weet op te bouwen en aan het einde volledig laat exploderen.

Sarah Pinborough heeft een vermakelijke psychologische thriller neergezet met Wat jij niet ziet die je flink bezighoudt onder het lezen. Je wordt van de ene in de andere theorie gegooid. Telkens wanneer je denkt te weten wie de good guy en de bad guy is, wordt dit toch weer helemaal overhoop gehaald en blijft het tot het allerlaatste moment spannend. De hoge verwachtingen van het slot, vielen voor mij helaas wel iets tegen. Desalniettemin vind ik het ontzettend knap dat Sarah Pinborough een verhaal met zoveel spanning weet op te bouwen en aan het einde laat exploderen. Ik denk dat de een lyrisch enthousiast gaat zijn over het einden en de ander het helemaal niets vindt. Al met al vond ik het een vermakelijk boek en heb ik er absoluut geen spijt van deze te hebben gelezen!

Wat jij niet ziet