Boekreview: For Better and Worse

Title: For Better and Worse
Author: Margot Hunt
Publisher: MIRA
Release date: December 2018
Rating: ★★★★★5.0

Mijn voornemen voor 2019 op boekengebied? Ik wil graag meer thrillers lezen dit jaar. Er zijn namelijk ontzettend veel thrillers die me aanspreken, maar die ik vooralsnog niet heb gelezen. Waarom? Omdat ik me in 2017 gefocust hebt op Young Adult boeken. In 2018 kwamen daar Feelgood romans bij en in 2019 zijn de thrillers dus ook eindelijk aan de beurt. Een zeer recente release stond hoog op mijn tbr. Namelijk For Better and Worse van Margot Hunt.

Meer dan 10 jaar na hun eerste date waar ze voor de grap bespraken of ze weg zouden kunnen komen met een moord, zijn Will en Natalie getrouwd en hebben ze een jonge zoon Charlie. Beiden zijn succesvolle advocaten Natalie is een verdedigingsadvocaat en Will is een vastgoedadvocaat. Ze hebben een goed leven, hoewel ze allebei elkaar als vanzelfsprekend zijn gaan beschouwen. Natalie is behoorlijk controlerend en Will moet volgens Nathalie echt eens volwassen worden. Hun huwelijk is dan ook wel eens beter geweest. Als Nat erachter komt dat hun zoontje Charlie is misbruikt door het schoolhoofd, besluit ze hem te vermoorden. Wat zal Will doen als hij erachter komt dat Natalie het heft in eigen handen heeft genomen? Is moord ooit gerechtvaardigd?

Ik denk dat met mij iedereen zich zou kunnen voorstellen dat je tot verschrikkelijke dingen in staat bent, als je kind wordt misbruikt.

Pff, wat een verhaal! Wanneer Nat’s en Wills zoon wordt misbruikt door de directeur van de school, besluit Nathalie het heft in eigen handen te nemen. Waarom? Omdat ze haar zoon geen procedure in de rechtbank wil aandoen. Daarom besluit Nathalie de directeur van school te vermoorden om te voorkomen dat hij andere kinderen kan misbruiken.

Nathalie is advocaat en zorgt daarnaast voor hun zoontje Charlie. Wat me eigenlijk al heel snel in het verhaal duidelijk werd, is dat Nathalie een onwijs sterke vrouw is. Ze is voor mij hét bewijs dat je als vrouw prima voor jezelf kan zorgen.

Ondanks dat het natuurlijk niet goed is dat ze voor eigen rechter is gaan spelen, begrijp ik haar heel goed. Ik denk dat met mij iedereen zich zou kunnen voorstellen dat je tot verschrikkelijke dingen in staat bent, als je kind wordt misbruikt. Dat vond ik ook het mooie aan dit verhaal, ondanks het vreselijke onderwerp.

For Better and Worse is helaas niet vertaald in het Nederlands. Maar ik moet zeggen dat Margot een hele fijne en duidelijke schrijfstijl heeft. Als je het normaal gesproken wat lastig vind om in het Engels te lezen, kan ik je dit boek zeker aanraden. De hoofdstukken zijn kort en vlot geschreven. Ze eindigen vaak ook erg spannend waardoor je sowieso wil doorlezen. Margot hft naar mijn mening heel goed kunnen verwoorden hoe machteloos ouders zich zullen voelen als dit gebeurd met je kind. Daardoor begrijp je beter waarom Nat en Will doen wat ze doen. Zo wordt er in het boek ook uitgelegd wat voor effect het naar de politie stappen, een onderzoek en een zitting in de rechtbank met het slachtoffer kan doen. Want ook al is het duidelijk dat je slachtoffer bent, het wordt je alsnog niet makkelijk gemaakt door de tegenpartij..

For better and Worse is een verhaal dat ervoor zorgt dat je niet meer wil stoppen met lezen.

2019 is goed begonnen voor mij. Ik gaf dit boek namelijk vijf sterren. Gedurende heel het verhaal bleef ik erg nieuwsgierig wat er precies was gebeurd en of Nat en Will met moord zouden kunnen wegkomen. Het zet je ook aan het denken. Want is moord in wat voor geval dan ook ooit te rechtvaardigen? Wat zou jij doen als je kind werd misbruikt? Vragen die in je hoofd blijven spoken gedurende het lezen. For better and Worse is een verhaal dat ervoor zorgt dat je niet meer wil stoppen met lezen. Het is misschien wel de enige keer dat je aan de kant van de moordenaar staat. En ik moet toegeven.. dat is best wel een gek gevoel!

For better and worse