Boekrecensie: Voor het donker thuis

Title: Voor het donker thuis
Author: Riley Sager
Publisher: Ambo Anthos
Release date: Maart 2021
Genre: Thriller

Ik zit de laatste tijd een beetje in een leesdipje. Of nouja, ik merk vooral dat er zoveel andere dingen zijn die ik wil doen, waardoor ik veel minder lees dan ik normaal gesproken doe. Dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar ik merkte aan mezelf dat ik het lezen wel ben gaan missen. Een thriller leek me daarom wel fijn om te lezen. Als ik daar eenmaal in begin, ben ik vaak zo bezeten van het verhaal, dat ik elke vrije minuut wil lezen. Toevallig kreeg ik net Voor het donker thuis van Riley Sager binnen. Dat leek me een prima boek om te lezen.

Hoe was het om in dat huis te wonen? Maggie Holt is die vraag wel gewend. Vijfentwintig jaar geleden verhuisde ze met haar ouders, Ewan en Jess, naar Baneberry Hall, een negentiende-eeuws landhuis in Vermont. Drie weken later waren ze er halsoverkop uit vertrokken; een traumatische gebeurtenis waarover Ewan later een bestseller zou schrijven.

Tegenwoordig knapt Maggie oude woningen op en ze kan zich de gebeurtenissen van toen nauwelijks herinneren. Ze gelooft ook eigenlijk geen woord van wat er in haar vaders boek staat. Wanneer ze na zijn dood Baneberry Hall erft, gaat ze terug naar de plek waar het allemaal begon. Ze is van plan om het pand een facelift te geven en te verkopen. Haar terugkeer wordt met argusogen bekeken door de inwoners, want het kleine stadje is er niet goed vanaf gekomen in haar vaders boek. Zodra Maggie over de drempel van Baneberry Hall stapt begint ze zich af te vragen of er toch geen waarheid in het boek schuilt.

In Voor het donker thuis volgen we Maggie. Ze woont alleen en renoveert samen met een vriendin huizen. Maggie woonde vijfentwintig jaar geleden, samen met haar ouders, in Baneberry Hall. Een huis, die inmiddels bekend staat als spookhuis. Maggie was destijds nog maar een jong meisje met heel veel fantasieën. Zo beweerde ze dat ze geesten zag in het huis. Geesten, die haar ouders helemaal niet konden zien. Toch heeft de familie maar 20 dagen in Baneberry Hall gewoond en hebben ze het huis daarna halsoverkop verlaten om nooit meer terug te keren. Maggie haar vader, Ewan, schreef een boek over hun vreselijke tijd in het huis.

Dit boek werd een wereldwijde bestseller. In het boek beschrijft Ewan de vreemde gebeurtenissen die zich opstapelde tijdens hun verblijf in Baneberry Hall. Geluiden die ze niet konden plaatsen, spullen die op onverklaarbare wijze op andere plekken staan en uiteraard de rare beelden die Maggie lijkt te zien. Nu vijfentwintig jaar later, besluit Maggie terug te keren naar Baneberry Hall. Haar vader is onlangs overleden en heeft het huis waarvan ze niet wist dat haar vader nog eigenaar van was, aan Maggie nagelaten. Dit geeft haar de kans het huis op te knappen voor de verkoop, maar ook om te kijken of het huis inderdaad spookt. Ze kan zich namelijk niets meer herinneren van de gebeurtenissen en gelooft er heilig in dat de gebeurtenissen uit het boek verzonnen zijn.

Voor het donker thuis is angstaanjagend, spannend en niet weg te leggen!

Voor het donker thuis is om meerdere redenen zeer goed geschreven. Allereerst volgen we in het verhaal eigenlijk twee verhalen. Enerzijds volgen we Maggie in het heden die vijfentwintig jaar later terugkeert naar Baneberry Hall. Maar wat het verhaal heel sterk maakt, zijn de fragmenten uit het boek van Ewan die we afwisselend lezen. In deze fragmenten omschrijft hij wat er volgens hem is gebeurt in Baneberry Hall. Dit maakt het verhaal spannend en tegelijkertijd angstaanjagend. Het gebeurt me niet vaak, maar ik vond dit boek zo eng. Ik moest ’s avonds echt stoppen met lezen omdat ik niet meer door m’n huis durfde te lopen. Je gaat opeens allerlei geluiden horen. Als je dat als auteur voor elkaar krijgt, dan behoor je wat mij betreft absoluut bij de top. Riley Sager heeft al drie andere titels op zijn naam staan, maar qua schrijfwerk behoort Voor het donker thuis zeker tot één van zijn beste boeken.

Wauw wat een heftige reis was Voor het donker thuis. Toen ik het boek gisterenavond uit had, was ik er gewoon echt een beetje moe van. Ik zat zo hoog in m’n spanning tijdens het lezen, dat ik er van moest bijkomen haha. Hoewel ik het boek regelmatig ontzettend eng vond, wilde ik toch non-stop door blijven lezen. Riley Sager heeft met dit boek absoluut een ijzersterk en mega spannend verhaal neergezet. Hoewel ik tijdens het lezen regelmatig dacht dat ik een horror boek aan het lezen was, blijkt aan het einde dat dit toch wel echt een thriller is. Ik heb me laten vertellen dat Riley zelf groot fan is van horror en het heel leuk vindt om elementen van dit genre in zijn boeken te verwerken. Bij zijn vorige boeken heb ik dit niet zo gemerkt, maar bij Voor het donker thuis is dit absoluut gelukt.

Ik was al fan van Riley Sager zijn boeken. Vooral Sluit alle deuren vond ik erg goed, maar met dit boek heeft hij zichzelf weer weten te overtreffen. Zeker een aanrader, maar lees Voor het donker thuis met daglicht als je geen nachtmerries wil! 😉

Voor het donker thuis