Boekrecensie: Advocaat van de duivel

Title: Advocaat van de duivel
Author: Steve Cavanagh
Publisher: Luitingh-Sijthoff
Release date: November 2022
Rating: ★★★★ 4.0

In Advocaat van de duivel volgen we Eddie Flynn. Nadat Andy’s vorige advocaat vermist is geraakt, gaat de voormalige oplichter en de briljante New Yorkse advocaat Eddie Flynn met zijn team naar Alabama om te proberen Andy’s leven te redden. Maar op het moment dat hij arriveert, begint Eddie te begrijpen hoe gestapeld het kaartspel is. Dankzij de enorme invloed van de officier van justitie Randal Korn staat de hele stad vijandig tegenover hem, weigert de politie mee te werken, worden getuigen bedreigd of gearresteerd door de sheriff, staat de rechter al aan de kant van de aanklager en zal elk potentieel jurylid al geloven dat Andy schuldig is. Om het leven van zijn cliënt te redden, zal Eddie elke truc die hij heeft moeten gebruiken om de jury te overtuigen Andy niet schuldig te verklaren, maar zelfs dat is misschien niet genoeg. Erger nog, al snel wordt duidelijk dat de moord op Skylar Edwards nog maar het begin was. Een gevaarlijke moordenaar achtervolgt Buckstown nog steeds en vermoordt iedereen die hen in de weg staat om hun eigen sinistere agenda te verwezenlijken, en hun vizier is nu stevig op Eddie gericht.

De hoofdpersoon van deze roman is serieheld Eddie Flynn, de voormalige oplichter die nu als advocaat aan onmogelijke zaken werkt. Eddie was een geweldig hoofdpersonage, vooral omdat zijn unieke rechtvaardigheidsgevoel en criminele achtergrond hem tot een van de meest vermakelijke en sympathieke advocaten maakten die je waarschijnlijk ooit zult ontmoeten. Ik hield van de zeer achterbakse manier waarop hij werkte om zijn zaak te winnen, en de verscheidenheid aan trucs en manipulaties die hij gebruikte, was buitengewoon leuk om in actie te zien. Vooral omdat het de andere advocaten en rechters volledig verontwaardigd maakt. Ik hield van zijn stijl in de rechtszaalscènes, vooral omdat de meeste van zijn optredens er uiteindelijk toe leiden dat hij wegens minachting in de gevangenis wordt gegooid. Eddie wordt ook ondersteund door een fantastisch team uit zijn kleine advocatenkantoor.

Advocaat van de duivel is het zesde deel in de Eddie Flynn reeks van bestsellerauteur Steve Cavanagh. Cavanagh, zelf advocaat, bestormde een paar jaar geleden de misdaadscène met zijn debuutroman, The Defence, het eerste boek in zijn Eddie Flynn-reeks. Sindsdien zijn er verschillende andere Eddie Flynn-boeken verschenen, die elk de hoofdrolspeler in een unieke juridische situatie plaatsen. In Advocaat van de duivel volgen we meerdere personages. Zo lees je vanuit de advocaat Eddie, maar komen er ook hoofdstukken voorbij die zijn geschreven vanuit andere personages zoals collega’s van Eddie, de hoofdofficier van justitie en de mysterieuze dominee. Deze afwisseling zorgde voor mysterie en hield mij nieuwsgierig tot de ontknoping aan het einde van het boek.

Steve Cavanagh heeft opnieuw een boeiende en intense thriller neergezet met Advocaat van de duivel.

Advocaat van de duivel is een verhaal dat zeer verslavend is. Toen ik dit boek oppakte, was ik in eerste instantie van plan om in mijn eerste keer spaar hoofdstukken te lezen, maar toen ik eenmaal begon, kon ik het maar moeilijk neerleggen. Cavanagh begint met een zeer sterke scène die de hoofdantagonist introduceert en ervoor zorgt dat je hem echt gaat haten. Vanaf dat moment zet Cavanagh snel het eerste mysterie op, de introductie van de rechtszaak en het complot dat de hoofdrolspeler naar Alabama brengt. De auteur heeft met Advocaat van de duivel opnieuw een boeiende en intense juridische thriller neergezet. Met enkele overdreven personages, een slimme rechtszaak en een opwindende overkoepelende samenzwering is dit boek maar moeilijk weg te leggen. Ik  kijk er naar uit om te zien met welke krankzinnige scenario’s hij in de toekomst nog meer zal komen!

Advocaat van de duivel