Boekrecensie: Amari en het spel der magiërs

Title: Amari en het spel der magiërs
Author: B.B. Elston
Release date: September 2022
Genre: Middle grade

Amari heeft het voor elkaar: ze heeft haar broer Quinten gevonden en – klein detail – ook de hele bovennatuurlijke wereld gered. Haar eerste zomer als Junior Agent aan het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken moet een makkie worden. Toch?

Maar ze heeft veel aan haar hoofd: het Bureau krijgt een nieuwe directeur en er rust een vloek op haar broer. Als ze wordt gevraagd om leider van de Magiërs te worden, bedankt ze voor de eer. Dat zorgt ervoor dat er iemand anders kan opstaan, iemand die gevaarlijke plannen heeft…

Zo ontstaat het Spel der Magiërs, een wedstrijd die zal bepalen wie de opvolger van de Nachtwachters wordt. O ja, en die de toekomst van alle Magiërs bepaalt. De winnaar krijgt bovendien iets wat Quinten heel hard nodig heeft, dus Amari moet in actie komen!

In Amari en het spel der magiërs volgen zoals de titel al doet vermoeden Amari. Het verhaal gaat een jaar later verder waar het eerste deel Amari en de nachtwachters eindigde. De dertien jarige Amari Peters is inmiddels Junior Agent bij het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken. Ze kan niet wachten tot haar zomerstage begint. Maar eenmaal onderweg naar het bureau gebeurt er iets vreemds. De wereld staat een paar seconde stil waar Amari als enige geen last van lijkt te hebben. Samen met haar vrienden moet Amari noodgedwongen achter de waarheid van de tijdstop komen.

B.B. Alstons combineert magie en realisme in één verhaal. Amari en het spel der magiërs is een geweldig vervolg waarin magie op een behendige manier wordt verweven met ‘echte’ problemen waar jongeren van deze tijd mee worstelen. Denk bijvoorbeeld aan discriminatie. Het is een meeslepend karakter gedreven verhaal waarin de spanning wordt opgebouwd tot aan één van de laatste pagina’s. Ik lees niet zo vaak middle grade, maar deze serie vind ik fantastisch. Daardoor ga ik me afvragen waarom ik niet vaker voor middle grade kies.

Amari en het spel der magiërs is spannend en zit vol mysterie, magie en avontuur. Een aanrader voor Harry Potter fans!

Wat een sterk vervolg heeft B.B. Alston geschreven met Amari en het spel der magiërs. Ik zat tijdens het lezen helemaal in het verhaal. Het is spannend en zit vol mysterie, magie en avontuur. Liefhebbers van Harry Potter moeten deze serie dan ook zeker proberen. Ik kan in ieder geval niet wachten op deel drie waarin de avonturen van Amari en haar vrienden verder gaat.

Amari en het spel der magiërs