Boekrecensie: An Ember in The Ashes

Title: An ember in the ashes
Author: Sanaa Tahir
Publisher: Razorbill
Release date: Augustus 2017
Genre: YA Fantasy

Sinds ik het fantasygenre heb ontdekt, wil ik graag de populairste series lezen. Zo begon ik al eerder in The Hungergames en Throne of Glass. De Vuur en As serie stond ook hoog op mijn lijstje. In de kerstvakantie vond ik het eindelijk tijd om in deze serie te beginnen. In deze recensie lees je wat ik van het eerste deel vond.

Laia leeft met haar broer en grootouders onder het wrede regime van het Imperium. Wanneer haar broer wordt opgepakt wegens verraad, moet ze vluchten. In ruil voor hulp bij het bevrijden van haar broer waagt Laia haar leven, door te spioneren voor Het Verzet op de grootste militaire academie van het Imperium. Ze gaat undercover werken als slaaf voor de Comandant. Daar ontmoet ze Elias, een elitesoldaat: de beste van zijn opleiding, de beste van de Maskers. Maar het enige wat Elias wil is ontsnappen aan het tirannieke regime..

In An ember in the ashes volgen we Laia. Ze woont samen met haar grootouders en broer. Het verhaal begint meteen spannend omdat haar grootouders worden vermoord door een Masker. Laia en haar broer slaan op de vlucht maar haar broer wordt niet veel later alsnog gearresteerd. Laia zet alles op alles om haar broer te bevrijden. Daardoor ontkomt ze er niet aan om aan te kloppen bij het verzet. Zij zorgen ervoor dat Laia undercover gaat werken als slaaf van de commandant van Blackcliff, de school waar de Maskers worden opgeleid.

Elias is zo’n Masker dat wordt opgeleid op Blackcliff. Maar in tegenstelling met de andere Maskers, kan Elias niet wachten op de dag dat hij dit wrede leven achter zich kan laten. Hij is zijn verdwijning al jaren aan het voorbereiden. Na het afstudeerfeest wil hij vluchten maar het noodlot heeft bepaald dat hij mee moet doen aan de Beproevingen. De winnaar zal de nieuwe keizer worden.

Een briljante serie vol spanning, intriges en geweld. Ik kan er niet genoeg van krijgen!

An ember in the ashes is geschreven door Sabaa Tahir. De serie telt vier boeken en zijn wereldwijd enorm populair. En nu eenmaal het eerste deel gelezen te hebben, snap ik deze hype wel. Wat dit boek zo tof maakt is de wereld die Sabaa heeft weten te creëren. Het klinkt wellicht erg ingewikkeld, maar als je het boek leest valt alles op z’n plaats. De liefdesdriehoek wordt in dit eerste deel ook rustig opgebouwd maar overheerst niet. Ik heb het gevoel dat we daar in het volgende deel dieper zullen gaan induiken. Dit boek lees je trouwens vanuit twee perspectieven, namelijk die van Elias als Laia. Ik vond dit heel fijn lezen en zorgde ervoor dat het verhaal op geen enkel moment inkakte.

Ik ben ontzettend blij dat ik An ember in the ashes ben gaan lezen. Dit verhaal zit vol spanning, wreedheid en geweld. De personages zijn goed uitgewerkt waardoor je al snel met ze gaat meeleven. Ik hoorde trouwens dat het in eerste instantie de bedoeling was dat dit een standalone zou zijn. Dat snap ik echt totaal niet want het boek eindigt met best een flinke cliffhanger. Gelukkig vonden heel veel lezers dat en besloot Sabaa er een serie van maar liefst vier delen van te maken. Ik ben dan ook direct doorgegaan in deel twee want ik ben redelijk obsessed met Laia en Elias. De recensie daarvan volgt snel!

A Torch Against The Night