Boekrecensie: Blackout

Title: Blackout
Author: Dhonielle Clayton e.a.
Publisher: Best of YA
Release date: Juni 2021

Begin 2020 wisten we niet wat ons overkwam. De hele wereld kreeg te maken met een epidemie. Niet alleen wij, maar ook auteurs moesten hier mee dealen. Dhonielle Clayton (Tiny Pretty Things) besloot niet stil te gaan zitten en schreef een boek. Dit deed ze niet alleen. Ze verzamelde vijf zeer gewaardeerde mede auteurs om zich heen met als resultaat: Blackout.

Een zomerse hittegolf hult New York in duisternis.
Terwijl de chaos in de stad losbarst, vonkt een ander soort elektriciteit…
Een eerste ontmoeting. Oude vrienden. Bittere exen.
En misschien het begin van iets nieuws.
Als de lichten doven, onthullen mensen hun geheimen. De liefde bloeit op, vriendschappen groeien en nieuwe mogelijkheden ontstaan.

In Blackout volgen we Kareem en Tam. Het is laat in de middag op een zinderde zomerdag in New York. Tam is op weg naar een sollicitatiegesprek in het historische Apollo Theater. Maar tot overmaat van ramp komt ze erachter dat zij niet de enige is. Haar ex Kareem heeft ook een sollicitatiegesprek voor dezelfde stageplek. Op het moment dat ze daar beide achterkomen, wordt de stad ondergedompeld in een stroomstoring. Tam en Kareem worden gedwongen om ter voet te beginnen aan een epische reis van Harlem terug naar huis in Brooklyn waar die avond het meest levendige straatfeest van de zomer zal plaatsvinden.

Onderweg kruist het verhaal van Kareem en Tam met vijf andere liefdesverhalen. Zo komen we twee jongens tegen die in dezelfde metro zitten die plots komt stil te staan door de stroomstoring. Beide zijn verscheurd over de laatste keer dat hun paden elkaar kruisten, toen ze allebei vermomd waren. Maar we volgen ook een meisje in de iconische New York Public Library om het perfecte boek te vinden om haar romantische gevoelens te uiten aan haar beste vriend. Tegelijkertijd vindt er in een dubbeldekker-tourbus, een schoolreisje plaats vanuit Mississippi en krijgt een meisje waardevol advies van een buschauffeur over het uitstippelen van haar eigen koers.

Zoals ik aan het begin al schreef, is dit boek geschreven door zes auteurs: Dhonielle Clayton, Nic Stone, Ashely Woodfolk, Angie Thomas, Tiffany D, Jackson en Nicola Yoon. Ieder schreef zijn eigen verhaal die allemaal tegelijk plaatsvonden tijdens de stroomstoring in New York. Jackson’s verhaal, dient als een soort rode lijn voor Blackout omdat haar verhaal is opgesplitst in vijf ‘acts’. Deze worden afgewisseld met de vijf verhalen van de andere auteurs.

Elk verhaal is geschreven met een hoog niveau van vaardigheid en denkkracht. Natuurlijk zal het ene verhaal je net wat meer aanspreken dan de ander. Ik zou proberen het niet te zien als een boek met zes losse verhalen, maar als één verhaal met meerdere personages.

Het is lang geleden dat ik een anthology las. De laatste was denk ik Meet Cute. Toch kunnen zulke boeken, met verhalen van meerdere auteurs, erg leuk zijn. Niet alle verhalen in Blackout hebben een typische ‘en ze leven nog lang en gelukkig’ opbouw. Maar juist daarom bleef dit boek interessant. Het verhaal over Kareem en Tam voelde als een rode draad die door heel het boek verweven was. Een hele goeie keuze van de auteurs als je het mij vraagt. Daardoor werden er connecties gevormd tussen de verschillende personages en bleef je als lezer betrokken. Het zal me niets verbazen als we Blackout volgend jaar op Netflix zien verschijnen als film. Want ook in die vorm zal dit verhaal het goed gaan doen. Maar wat wil je met zes van deze fantastische auteurs?

Blackout