Boekrecensie: De Bedrogene

Title: De Bedrogene
Author: Kiera Cass
Publisher: Best of YA
Release date: Juli 2021

Er zijn een aantal auteurs waarvan ik sowieso elk nieuw boek dat hij of zij schrijft, wil lezen. Kiera Cass behoort ook zeker tot dit lijstje. Ze werd bekend door De Selectie serie, maar schreef later nog enkele boeken. Geen van die boeken kon het succes van De Selectie evenaren. Maar toch weet ze me elke keer weer te vermaken. De Bedrogene is het vervolg op De Beminde. Mocht je dit boek nog niet gelezen hebben, dan kan deze recensie spoilers bevatten.

Nadat Hollis het koninkrijk Coroa is ontvlucht en de herinnering aan Silas achter zich heeft gelaten, probeert ze zich aan te passen aan het leven in Isolte. De warmte van de Eastoffes is hierbij meer dan welkom. Maar de rust die Hollis heeft gevonden zou weleens verstoord kunnen worden door Etan, een nors neefje met een afkeer van Coroa en iedereen die ervandaan komt. Terwijl de spanningen toenemen, bereikt de onrust in het koninkrijk Isolte een hoogtepunt. De Eastoffes hebben misschien de macht om een tirannieke koning te onttronen, maar alleen met de hulp van Hollis. En dan is er nog de vraag: kan een meisje dat alles kwijt is het lot van haar nieuwe vaderland boven haar eigen geheime verlangens plaatsen?

De Bedrogene begint waar De Beminde eindigde. We volgen opnieuw Hollis. Ze is net het koninkrijk Coroa ontvlucht nadat haar kersverse echtgenoot Silas en haar ouders om het leven zijn gekomen. Hollis is als personage gegroeid en maakt in De Bedrogene grote sprongen. Van het smakeloze meisje die we voor het eerst ontmoette in De Beminde naar een volwassen, sterke vrouw. Het was mooi om te zien dat Hollis een hechte zussenrelatie heeft ontwikkeld met haar schoonzusje Scarlet. Ook haar band met haar schoonmoeder was heel close. Die sterke familieband kwam volledig tot zijn recht en was één van de grootste redenen dat ik dit deel net wat beter vond dan het eerste.

Ergens heb ik wel te doen met Kiera Cass. Door haar grote succes met De Selectie zijn de verwachtingen bij haar nieuwe boeken enorm hoog. Het is vrijwel niet te doen om De Selectie te evenaren. Mede daarom, zijn er veel negatieve recensies te vinden over haar later uitgegeven boeken zoals Siren en De Beminde. Nu moet ik toegeven dat ik ook niet de grootste fan was van De Beminde. Maar toch weet Kiera Cass iets toe te voegen aan haar boeken, waardoor ik ze heel vlot lees en altijd weer vermakelijk vind. Ook nu weer las ik De Bedrogene in één zit uit. Ik vond dit tweede deel zelfs beter dan het eerste.

Het was leuk om een ander deel van de wereld te zien die Kiera Cass heeft gecreëerd in deze duologie. Het koninkrijk van Isolte en de politieke spanningen waar de Eastoffers doorheen moesten manoeuvreren waren interessant. Wat ik daarentegen erg jammer vond, was dat het plot totaal niet verrassend was en al ver van te voren duidelijk werd. Bovendien is de tijdslijn erg snel en als gevolg daarvan zijn een aantal gebeurtenissen en de reacties van de personages daarop ongeloofwaardig.

Dat gezegd hebbende. Kiera Cass schrijft goede romances. De ontwikkeling in de relatie tussen Hollis en Etan was leuk om te volgen. Het voelde veel minder insta-loverig aan als bij Silas in De Beminde. Over het algemeen was dit boek beter dan het eerste deel. Ik heb me er absoluut erg mee vermaakt. Dat je een boek in één zit leest, wil echt wel wat zeggen. De Bedrogene is snel en gemakkelijk te lezen en op zijn eigen manier vermakelijk. Of ik hem ooit zal herlezen? Nee dat verwacht ik niet.

De Bedrogene

Mocht je nieuwsgierig zijn naar mijn recensie over het eerste deel in deze serie, dan kun je mijn recensie van De Beminde hier lezen.