Boekrecensie: Dial A for aunties

Title: Dial A for aunties
Author: Jesse Q. Sutanto
Publisher: Pinguin Putnam Inc.
Release date: April 2021
Genre: Romance

Wanneer Meddelin Chan per ongeluk haar blind date vermoordt, roept haar bemoeizuchtige moeder haar nog meer bemoeizuchtige tantes op om te helpen het lichaam te lozen. Helaas blijkt een lijk veel moeilijker te laten verdwijnen dan je zou verwachten. Vooral wanneer het per ongeluk in een taartkoeler wordt vervoerd naar de over-the-top miljardairbruiloft. Meddy, haar moeder en tante werken op de bruiloft bij een eilandresort aan de kust van Californië. Het is de grootste klus tot nu toe voor het familiehuwelijksbedrijf – “Laat je grote dag niet aan het toeval over, laat het aan de Chans over!” – en niets, zelfs geen onsmakelijk lijk, zal de perfecte botercrèmebloemen van haar tante in de weg staan .

Maar dingen gaan van ongemakkelijk tot ronduit tenenkrommend wanneer Meddy’s grote liefde van de universiteit – en grootste oorzaak van liefdesverdriet – een verrassende verschijning maakt te midden van de bruiloftchaos. Is het mogelijk om te ontsnappen aan moordaanslagen, haar ex terug in haar leven te charmeren en een verbluffende bruiloft te organiseren in één weekend?

In Dial A for aunties volgen we Meddy. Meddy heeft geen broers en zussen, maar komt wel uit een grote familie. Haar voorouders waren immigranten in Indonesië, maar verhuisde later naar Amerika. Inmiddels woont Meddy samen met haar moeder in Los Angeles en wonen haar drie tantes bij haar in de straat. Ze zijn een hechte familie (met het nodige gekibbel) die elkaar steunen waar nodig. Met ze allen runnen ze het familiehuwelijksbedrijf waar ieder zijn eigen functie in heeft. Meddy is fotograaf en zorgt voor prachtige plaatjes van de bruidsparen. En hoewel fotograferen een grote passie is van Meddy, had ze ook niet echt een andere keus om in het familiebedrijf te stappen. Familie steunt elkaar en toen haar moeder met het nieuws kwam dat Meddy na haar studie het familiebedrijf zou komen helpen, lag haar toekomst al vast.

In het verloop van het verhaal worstelt Meddy met het opkomen voor haar eigen mening en het gehoorzamen en steunen van haar familie. Zeker als blijkt dat ze zelf ook een beroep moet doen op de steun van haar tantes. Ze heeft namelijk per ongeluk haar date vermoord en moet het lijk zien te lozen.

Dial A for aunties is een luchtig en grappig boek dat je vooral niet te serieus moet nemen.

Wat heb ik gelachen tijdens het lezen van dit boek. Dial A for aunties zit vol humor. Ik denk dat de auteur, Jesse Q. Sutanto heel veel lol heeft gehad tijdens het schrijven. Naast de hoeveelheid humor is het ook heel interessant om te lezen over de Aziatische cultuur en hoe dit past binnen een uitgesproken land als Amerika. De personages in het verhaal hebben ieder zo zijn of haar eigen karakter wat regelmatig zorgt voor gekibbel. Ook hier heb ik erg van genoten tijdens het lezen. Het was net alsof ik een romantische comedy-serie op televisie aan het kijken was. Heerlijk luchtig en ontzettend grappig.

Dial A for aunties is een verrassend luchtig boek dat je vooral niet te serieus moet nemen. Het is een verhaal om bij te ontspannen en je lachspieren aan het werk te zetten. De dynamiek tussen de familie was hartverwarmend. Zelfs als ze kibbelen of boos zijn, is de liefde en steun die ze voor elkaar hebben duidelijk. Het is de eerste keer dat ik deze weergave van ‘ride-or-die’ Aziatische familiedynamiek op een luchtige maar respectvolle manier ervoer. Sutanto heeft me met Dial A for aunties herinnerd aan hoe leuk het is om af en toe een romantische comedy te lezen. Ik kon niet stoppen met lezen en was eigenlijk constant aan het giechelen om de bizarre situaties waarin de familie van Meddy terecht kwam. Zin om het vervolg Four aunties and a wedding te lezen!

Dial A for aunties