Boekrecensie: They both die at the en

Title: They both die at the end
Author: Adam Silvera
Publisher: Quill tree books
Release date: September 20217

They both die at the end is afgelopen jaar enorm gestegen in populariteit door TikTok. Deze contemporary van Adam Silvera was daarvoor ook al een hit onder young adult lezers. Toch had ik dit boek nog niet gelezen. Om eerlijk te zijn werd ik erg ontmoedigd door de titel. Het klinkt immers niet echt vrolijk. Maar nu ik hem weer veel voorbij zie komen bij (nieuwe) lezers, werd ik toch nieuwsgierig en besloot ik hem toch te lezen. En raad eens? Zo verdrietig is het verhaal helemaal niet!

Iets na middernacht krijgt Mateo een telefoontje. Het is Death-Cast, de organisatie die mensen inlicht dat ze binnen 24 uur zullen sterven. Als je eenmaal wordt gebeld, weet je dus dat je het volgende etmaal niet gaat meemaken. Ook Rufus wordt gebeld. De twee kennen elkaar niet, maar sluiten vriendschap via een app die speciaal is gemaakt voor mensen die hun End Day in de ogen aankijken. Mateo en Rufus besluiten hun End Day met elkaar te delen zodat ze niet alleen zullen sterven. Ze willen het hun naasten immers niet aan doen om getuigen te zijn van hun dood. Ze beslissen samen nog een laatste avontuur te beleven, een onvergetelijke dag die hun beider levens voor altijd zal veranderen. Maar maak je geen illusies: op het einde gaan ze allebei dood.

Silvera laat zien dat de blijvende impact die mensen op elkaar hebben bewijst dat het leven altijd de moeite waard is om met volle teugen te leven.

In They both die at the end volgen we Rufus en Mateo. Beide ontvangen midden in de nacht het alles beslissende telefoontje. Het lot heeft bepaald dat ze binnen vierentwintig uur zullen sterven. Hoe en wanneer precies weten ze niet, maar dat het vandaag gaat gebeuren staat vast. Daarom worden beide jongens gedwongen na te denken over hoe ze hun laatste dag willen besteden. Via een app die speciaal gemaakt is voor de mensen die hun sterfdag met een laatste vriend willen besteden, komen ze met elkaar in contact. Hoewel het al snel klikt tussen de twee jongens zijn ze toch ook erg verschillend. Zo is Mateo vrij gevoelig en eenzaam. Dankzij Rufus leert hij zich steeds meer open te stellen.

They both die at the end is emotioneel en verdrietig maar bovenal inspirerend en liefdevol.

Adam Silvera heeft met They both die at the end een emotioneel en verdrietig verhaal geschreven. Toch zijn dat niet de woorden die als eerst bij me zouden opkomen. Inspirerend en liefdevol doen dit boek veel meer recht. Silvera laat zien dat de blijvende impact die mensen op elkaar hebben bewijst dat het leven altijd de moeite waard is om met volle teugen te leven. Een mooiere boodschap kan je een young adult lezer niet meegeven. Dit gevoel weet hij prachtig over te brengen door verdriet en  blijdschap met elkaar te verweven.

Op het moment dat ik weer naar de titel kijk, vraag ik me toch weer even af waarom je ervoor zou kiezen dit boek te lezen. Het geeft je als lezer zo’n treurig gevoel en dan moet je nog beginnen aan het boek! Toch kan ik het je zeker aanraden nu ik hem gelezen heb. They both die at the end is emotioneel en verdrietig maar bovenal inspirerend en liefdevol. Daarom is het zeker de moeite waard om het boek te lezen. Laat je dus niet afschrikken door de titel. Deze maand (oktober 2022) verschijnt er ook een prequel The first to die at the end waarin we wederom twee mensen volgen die het alles beslissende telefoontje krijgen.

They both die at the end