Boekrecensie: Didn’t see that coming

Title: Didn’t see that coming
Author: Jesse Q. Sutanto
Publisher: Delacorte Press
Release date: November 2023
Genre: Romance

De zeventienjarige Kiki Siregar is een fantastisch gamergirl met zelfvertrouwen. Ze kan het niet laten om helemaal zichzelf te zijn… behalve als ze online is.

Haar geheim? Ze speelt anoniem als man om intimidatie door andere mannelijke spelers te voorkomen. Zelfs haar online beste vriend – een ‘kaneelbroodje’ van een tienerjongen die speelt onder de gebruikersnaam Sourdawg – kent haar ware identiteit niet. Dat is prima, want Kiki kent zijn echte naam ook niet, en het is niet alsof ze elkaar ooit in het echt zullen kruisen.

Totdat Kiki voor haar laatste studiejaar naar een elite privéschool gaat en ontdekt dat Sourdawg daar ook heen gaat. Maar wie is hij? Hoe zal hij reageren als hij Kiki’s geheim ontdekt? En wat gebeurt er als Kiki beseft dat ze verliefd wordt op haar online BFF?

In Didn’t see that coming volgen we Kiki. Ze is een zelfverzekerde jonge dame die geen blad voor haar mond neemt. Zo kan ze heel goed voor zichzelf opkomen en wil ze als gelijke worden behandeld door jongens. Dat is dan ook precies de reden waarom ze voor haar online identiteit doet alsof ze een jongen is. Als meisje kreeg ze in het verleden namelijk veel seksistische opmerkingen. Bovendien nam niemand haar serieus, terwijl ze een hele goeie gamer is. Ze verzint de meest voor de hand liggende gamersnaam ‘DudeBro’. Zelfs haar online bestie weet niet dat ze eigenlijk een meisje is. Geen probleem denkt Kiki. Het is immers niet dat ze elkaar ooit in het echt gaan tegenkomen toch? Think again, doordat Kiki door haar ouders naar een nieuwe school wordt gestuurd, loopt alles toch even anders dan ze van te voren had kunnen bedenken. Laat ze nou net bij haar gamevriend wiens echte naam Liam is, in de klas komen. Oeps! Liam is een ontzettend lieve en zorgzame jongen. Eigenlijk is hij te lief voor de wereld waarin we momenteel leven. Dat maakte de struggles waar Kiki mee worstelde des te begrijpelijker.

Didn’t see that coming is luchtig en humoristisch, maar er worden wel serieuze thema’s behandeld.

Ik heb al meerdere boeken van Jesse Q. Sutanto gelezen. Iets wat in elk boek terugkomt is humor. Ik moet regelmatig hardop lachen om de manier waarop Jesse humor verwerkt in haar schrijfstijl. Het is niet alleen ontzettend grappig, het maakt de personages ook heel relatable en realistisch. Als gamer zijnde vond ik de verwijzingen naar games heel vermakelijk en leuk om over te lezen. Maar ook als je niets met gamen hebt, zal je je absoluut vermaken met Didn’t see that coming.

Didn’t see that coming is eigenlijk een vervolg op Well that was unexpected. Hoewel ik dit boek wel in mijn kast heb staan, heb ik hem nog niet gelezen. Dat stoort niet bij het lezen van Didn’t see that coming. Af en toe in het verhaal komen er personages naar voren waarbij ik wel doorhad dat die een grotere verhaallijn hadden in het eerste deel. Maar dit deed absoluut niet af aan het verhaal. Totaal niet zelfs. Ik ben groot fan van Jesse Q. Sutanto en ik denk ook niet dat ze me ooit zal teleurstellen. Ik hou van haar schrijfstijl en daardoor maakt het mij niet uit wat ze schrijft. Kortom, als je op zoek bent naar een tienerzoete romance met een tot nadenken stemmend perspectief over cyberpesten, pesten op school, financiële ongelijkheid en de kracht van feminisme, dan is dit boek uitstekend geschikt voor jou!

Didn't see that coming