Boekrecensie: Tegen beter weten in

Title: Tegen beter weten in
Author: Charlotte de Monchy
Release date: april 2020
Rating: ★★★★✩ 4.0

Als ik denk aan Nederlandse feelgood, dan denk ik aan Charlotte de Monchy. Ik ontdekte deze auteur vorig jaar en ben sindsdien helemaal weg van haar boeken. Toen deze maand haar nieuwe boek, Tegen beter weten in uitkwam, was het dan ook geen vraag of ik deze zou gaan lezen. Benieuwd waar dit boek over gaat en wat ik ervan vond? Je leest het in deze recensie!

Lois werkt voor een kleine, noodlijdende uitgeverij in Amsterdam. Er ligt daar in een la nog een bijna verlopen contract voor een biografie over Marius Delaive, een Nederlandse tienerster uit een beroemde boyband. Die biografie zou de uitgeverij uit de rode cijfers kunnen halen. Helaas woont Marius inmiddels in Canada, waar hij een houtbewerkingsbedrijf is begonnen, en wil hij met rust gelaten worden. Het contract heeft hij destijds getekend onder druk van zijn agent maar nu wil hij er niets meer mee te maken hebben.

Lois wordt door haar werkgever naar Canada gestuurd om zo veel mogelijk informatie van Marius los te krijgen en het boek toch te schrijven. Het is voor haar een mooie kans, aangezien ze droomt van een carrière als schrijfster. Bovendien komt het haar meer dan goed uit om een tijdje naar het buitenland te gaan en zo haar ex te ontlopen. Ze neemt haar intrek in een gemoedelijke B&B en wordt meteen vriendinnen met de sympathieke verhuurder Jill. Jills beste vriend Chris is ook een goede vriend van Marius; dat beschouwt Lois als een veelbelovende start. Maar het blijkt veel moeilijker dan ze ooit had gedacht om door te dringen tot de stugge voormalige popster.

In Tegen beter weten in volgen we Lois. Lois woont in Amsterdam en werkt voor een uitgeverij die helaas niet zo lekker loopt. Hun laatste hoop ligt in een autobiografie van een Nederlandse tienerster uit een beroemde boyband van vroeger. Het enige probleem? Deze man, Marius, zit daar zelf totaal niet op te wachten. Nadat een aantal auteurs al een poging hebben gewaagd bij hem thuis in Canada, ligt nu alle hoop bij Lois. Ze vertrekt daarom naar Canada en gaat verschuilt achter een leugen voor Marius op zijn werkplaats werken. Even afstand nemen van Nederland doet Lois sowieso goed. Ze heeft namelijk onlangs iets traumatisch meegemaakt. Iets wat haar blijft achtervolgen. Naast Lois volgen we ook Jill. Jill woont al haar hele leven in Canada en werkt in een Bed & Breakfast. Haar droom? Deze Bed & Breakfast overnemen van de eigenaar. Maar helaas wil de bank haar geen lening verschaffen. En alsof dat nog niet genoeg is, is ze niet de enige geïnteresseerde om de B&B over te nemen. Naast Jill en Lois volgen we ook een aantal (mannelijke) bij personages die je gedurende het verhaal steeds beter leert kennen.

Ik omschrijf Charlotte de Monchy altijd als de Jill Mansell van Nederland. Hoewel hun schrijfstijl anders is, krijg ik bij hun boeken wel altijd hetzelfde gevoel. Als ik aan feelgood denk, denk ik aan Charlotte. Haar schrijfstijl is heel nuchter, vlot en met voldoende humor. Wat eigenlijk in al haar boeken wel hetzelfde is, is dat de hoofdpersonages vrouwen van rond de dertig zijn. Ze weten allemaal nooit zo goed wat ze met hun leven moeten en proberen dat gedurende het verhaal uit te vinden. Wat ik ook altijd heel leuk vind in haar boeken, is dat het verhaal zich bijna altijd in het buitenland afspeelt. Feelgood boeken lees ik graag in de lente. Hét moment dat het zonnetje weer gaat schijnen en je echt in zomerse sferen komt. Des te leuker vind ik het dan als een verhaal je ook meeneemt naar een locatie in het buitenland. In Tegen beter weten in neemt Charlotte ons mee naar Cananda. Al moet ik zeggen dat ze het land dit keer niet zo heel erg betrekt in het verhaal. Het had net zo goed in een ander land kunnen afspelen.

Charlotte de Monchy is een kei in het schrijven van feelgood. Ze is voor mij de Nederlandse Jill Mansell.

Ik denk dat de kans heel klein is dat ik een boek van Charlotte de Monchy vind tegenvallen. Bij haar boeken weet ik vrij zeker dat ik ze vermakelijk ga vinden. Dat was bij Tegen beter weten in niet anders. Het is opnieuw een heerlijk vlot verhaal die je in mum van tijd uitleest. Als ik dan toch een kritisch puntje zou moeten noemen is dat ik dit keer de personages minder goed uitgewerkt vond. Normaal gesproken heb ik bij Charlotte haar boeken veel meer het idee dat ik haar personages goed heb leren kennen. Bij dit boek was dat wat minder. Los van dat heb ik zoals altijd heel erg genoten en kijk ik alweer uit naar haar volgende boek!

Tegen beter weten in