Boekrecensie: Did I Mention I Love You

Title: Did I Mention I Love You
Author: Estelle Maskame
Publisher: Uitgeverij Moon
Release date: Juni 2016

Na een jaar waarin ik heel veel fantasy heb gelezen, kreeg ik de laatste tijd toch wel weer erg veel zin in YA contemporary. Zo las ik laatst al You have a match van Emma Lord en had ik de smaak goed te pakken. Door de verlengde lockdown zijn veel nieuwe releases uitgesteld. Ik had daardoor opeens ruimte in m’n leesplanning en kon om die reden eindelijk een boek gaan herlezen wat ik al heel lang wilde: Did I Mention I Love You van Estelle Maskame.

Eden brengt de zomer door bij haar vader die ze na de scheiding van haar ouders drie jaar niet gezien heeft. Ze krijgt er drie stiefbroers bij, van wie de oudste, Tyler opvalt door zijn onbehouwen en arrogante gedrag. En toch… trekken Eden en Tyler steeds meer naar elkaar toe. Maar het kan niet. Ze zijn stiefbroer en -zus en bovendien heeft Tyler al een vriendin. Geheimen, leugens en drama in overvloed. Hoe lang kunnen ze hun liefde voor elkaar blijven ontkennen?

In het eerste deel van de DIMILY trilogie Did I Mention I Love You volgen we de zestienjarige Eden Munro. Ze woont samen met haar moeder in Portland, Oregon. Haar vader heeft haar moeder verlaten toen ze nog jong was en heeft hem inmiddels al drie jaar niet gezien. Als hij plots belt om te vertellen dat hij het heel leuk zou vinden als Eden voor de zomer bij hem komt wonen in Santa Monica, Californië, moet Eden eerst dan ook hard lachen. Eerst laat hij drie jaar niets horen en vervolgens belt hij doodleuk op of ze acht weken bij hem komt wonen. Maar omdat haar situatie thuis met haar vriendinnen op dat moment ook verre van ideaal was, besluit ze toch om op haar vaders aanbod in te gaan. Eden komt in een huis terecht me niet alleen haar vader, maar ook een stiefmoeder Ella en drie broers waarvan één oudere broer.

Ik vond Eden al gelijk aan het begin van het verhaal leuk. Ze is een tiener waar veel jongeren zich mee kunnen identificeren. Ze is onzeker, roekeloos, wil er graag bij horen en gaat voor het eerst ontdekken van verliefd zijn precies in houdt. Dat maakte van haar een meisje waar ik als lezer veel sympathie voor voelde. Ook al maakt ze soms keuzes waarvan je denkt: hmm was dat nou echt handig van je Eden?

Dat Did I Mention I Love You mijn favoriete YA contemporary serie is, wist ik al wat jaartjes. Ik las deze serie immers drie jaar geleden al voor het eerst. Maar na al die jaren had ik onwijs veel zin om het eerste deel opnieuw te lezen. En weer verbaas ik me erover dat Estelle Maskame op haar achttiende met dit boek in de boekhandels lag. Niet alleen in Amerika, maar wereldwijd. Bovendien was ze zelfs nog jonger toen ze dit boek schreef. Wat ik ook ontzettend knap van haar vind en wat dit boek zo leuk maakt, is dat ze de omgeving waar het verhaal zich afspeelt om zo’n manier weet te omschrijven, dat het voelt alsof je er zelf bent geweest. De sfeer die daarbij hoort vond ik echt heerlijk en kan ik stiekem niet genoeg van krijgen.

Did I Mention I Love You heeft een speciaal plekje in mijn hart gekregen.

Ik gaf Did I Mention I Love You drie jaar geleden met volle overtuiging vijf sterren. Daar is na al die jaren niets aan verandert. Ik heb opnieuw enorm genoten van dit boek en wilde eigenlijk constant doorlezen. Dat heeft alles te maken met de sfeer die Estelle creëert. Ook zijn de personages in het boek met hun roekeloze acties heerlijk om te volgen. Did I Mention I Love You leest heel makkelijk weg en om die reden vlieg je er dan ook doorheen. Het moge duidelijk zijn. Did I Mention I Love You heeft een speciaal plekje in m’n hart en ik kan het iedereen aanraden om te lezen als YA contemporary jouw ding is.

Did I Mention I Love You