Boekrecensie: You have a match

Title: You have a match
Author: Emma Lord
Publisher: Wednesday Books
Release date: Januari 2021

Vorig jaar las ik Tweet Cute van Emma Lord. Ik heb destijds erg genoten van dit YA contemporary debuut. Dat beloofde dus veel goeds voor haar tweede boek You have a match dat onlangs is verschenen. Nieuwsgierig als ik was, besloot ik het boek direct te lezen.

Wanneer Abby zich aanmeldt voor een DNA-test, is dat voornamelijk om haar vriend Leo een duwtje in de rug te geven. Ze weet tenslotte al heel goed wie ze is. Abby wil fotograaf worden, houdt ervan  om in bomen  te klimmen en is de beste vriendin van Lo en Connie. Maar wat ze nog niet wist is dat ze een jongere zus is.

Wanneer de DNA-service onthult dat Abby een geheime zus heeft, de Instagram-ster Savannah Tully, is het moeilijk te geloven dat ze van dezelfde planeet komen, laat staan ​​dezelfde ouders hebben – vooral gezien het feit dat Savannah, koningin van de groene smoothies, maar 1,5 jaar ouder is. Ze besluiten elkaar te ontmoeten op een zomerkamp waar ze samen kunnen uitzoeken waarom de ouders van Abby, Savvy ter adoptie hebben opgegeven. Maar het kamp verloopt anders dan Abby had verwacht en Savvy blijkt niet de zus te zijn die ze had verwacht. Ze lijken complete tegenpolen te zijn..

In You have a match volgen we Abby. Abby woont samen met haar ouders en twee (of drie? ik weet het even niet meer zeker) jongere broertjes. Ze was altijd een prima student, maar door het recente verlies van haar opa, heeft ze moeite met school en dalen haar cijfers. Daarom moet ze van haar ouders alle bijlessen volgen die je je maar kunt bedenken en naar een bijscholingszomerkamp. Dat is wel het laatste waar Abby zin in heeft. Ze wil veel liever met haar camera op stap..

Maar als Abby ontdekt dat ze een zus blijkt te hebben met duizenden volgens op Instagram, veranderen haar plannen voor deze zomer. Ze besluit in het geheim naar een ander kamp te gaan, waar Savvy, haar zus, als junior begeleider werkt. Samen hopen ze tijdens dit kamp de geheimen van hun ouders te ontrafelen. Maar dingen lopen anders dan verwacht. Abby en Savvy lijken elkaar niet helemaal te liggen. Vanaf dat moment begint mijn sympathie voor Abby ook wat minder te worden. De reactie van Abby op bepaalde situaties kon ik niet helemaal begrijpen en vond ik erg overdreven. Ze is nogal snel op haar teentjes getrapt. Dat vond ik niet helemaal eerlijk naar Savvy. Hoewel Savvy ook zeker niet perfect is, vond ik het jammer dat Abby weinig moeite leek te doen om het vanuit Savvy’s perspectief te bekijken.

Wat Tweet Cute vorig jaar o.a. zo leuk maakte, was de fijne schrijfstijl van Emma Lord die makkelijk te volgen is. Net zoals in Tweet Cute komt het thema koken terug in You have a match. Al bevindt het zich nu wel iets meer op de achtergrond. De personages in You have a match zijn volgens mij een goede representatie van de tieners van nu. Emma laat duidelijk zien hoe het is om een tiener te zijn. Ze weet de gevoelens zoals verdriet, verwarring, jaloezie en je verloren voelen goed tot uiting te brengen bij haar personages. Er is nogal wat miscommunicatie tussen de personages in het verhaal wat zorgt voor de nodige tienerdrama.

Wat me opvalt in zowel You have a match als in Tweet Cute is dat rivaliteit en wraak in beide boeken terugkomen. Grappig om te zien dat ze dit onderwerp ook in You have a match weet mee te nemen, maar toch op een hele andere manier weet te gebruiken.

You have a match deed me een beetje denken aan de film The Parent Trap.

Het moet gezegd worden. Tijdens het lezen van dit boek, moest ik regelmatig denken aan de film The Parent Trap. In deze film die zich ook op een zomerkamp afspeelt, komen twee meiden erachter dat ze zussen zijn. Net als in You have a match zijn ze tegenpolen en kunnen ze elkaar niet uitstaan. Ik vond deze gelijkenis helemaal niet storend, maar juist erg leuk.

Toch moet ik helaas wel bekennen dat ik minder heb genoten van You have a match. Als je debuut zo sterk geschreven is, dan liggen de verwachtingen hoog. Ik vond You have a match hier en daar wat langdradig. Iets wat ik me niet kan herinneren van haar vorige boek. Al is dit denk ik een valkuil bij veel YA contemporary boeken. En dit boek was absoluut niet slecht hoor. Ik heb er alsnog erg van genoten en raad dit boek ook zeker aan als je een YA contemporary lezer bent of vroeger The Parent Trap hebt gezien. Ik twijfel nog een beetje tussen 3,5 sterren of 4 sterren. Op het tempo van het verhaal na, heb ik er niets op aan te merken en heb ik me er prima mee vermaakt!

VolhardBenieuwd naar Emma Lord haar andere boek Tweet Cute? Mijn recensie vind je hier.