Boekrecensie: Verliefd tussen de sterren

Title: Verliefd tussen de sterren
Author: Anna Todd
Release date: Oktober 2020

Ik herinner me nog goed dat ik After van Anna Todd kocht. Dit boek kocht ik in Antwerpen toen ik een weekendje weg was voor mijn verjaardag. Al had ik geen idee waar het boek over ging. Ik wilde gewoon graag een boek kopen en deze opvallend kleurrijke omslag viel me op. Inmiddels is After een groot succes wereldwijd. Het eerste deel is vorig jaar verfilmd en het tweede deel draait op dit moment in de bioscopen. Maar de auteur heeft zelf ook niet stil gezeten. Ze schreef een nieuwe serie waarvan Verliefd tussen de sterren het eerste deel is.

Karina is opgegroeid op een militaire basis en weet maar al te goed hoe soldaten eraan toe zijn als ze terugkeren uit een oorlogsgebied. Zij is de lijm die de familie bij elkaar houdt wanneer haar vader wordt uitgezonden en haar broer, Austin, voor de zoveelste keer in de problemen raakt met de politie. Karina weet dat ze ook voor zichzelf moet zorgen, maar als Austins gedrag nog schrikbarender wordt, en haar vaders reacties steeds extremer, balanceert zelfs Karina op het randje van de afgrond. Dan komt ze Kael tegen – een gesloten man die ze dolgraag beter wil leren kennen.

De twintigjarige Kael is een knappe soldaat die gebukt gaat onder de nasleep van twee missies in Afghanistan. Hij is emotioneel beschadigd en houdt zijn gevoelens voor zich. Karina raakt gewend aan zijn stille aanwezigheid, maar vindt het steeds lastiger om haar gevoelens voor hem te verbergen. Als Kael niet blijkt te zijn wie Karina dacht, moet ze waarheid en leugens proberen te scheiden – en een belangrijk besluit -nemen dat haar toekomst voor altijd zal veranderen.

In Verliefd tussen de sterren volgen we Karina die werkt in een massagesalon en haar leven aardig op de rit heeft. Ze heeft een eigen huisje dat klein is en er mankeert van alles aan, maar het is tenminste wel van haar. Ze wilde hoe dan ook haar ouderlijk huis verlaten omdat ze geen goede band heeft met haar vader en stiefmoeder. Haar eigen moeder heeft Karina al jaren niet meer gezien. En de herinneringen die ze aan haar heeft zijn ook niet al te best. Haar tweelingbroer Austin lijkt wat dat betreft meer op hun moeder en Karina meer op hun vader. Hij komt vaak in de problemen waar Karina zich erg druk om maakt.

Het mannelijke personage in dit boek is Kael. Hij is net terug van zijn uitzending naar Afghanistan. Kael is een stille jongen en heeft ongetwijfeld veel meegemaakt. Hoewel Karina onwijs nieuwsgierig is, weet ze als geen ander dat ze het niet moet forceren.

Laat ik beginnen met te zeggen dat Verliefd tussen de sterren totaal iets anders is dan After. Waar ik al snel verliefd werd op de personages in After voelde ik weinig voor Karina en Kael. Het tempo in het verhaal was niet helemaal in evenwicht. Het uitgangspunt van het verhaal vond ik leuk en eenmaal begonnen met lezen, zat ik er ook al snel helemaal in. Maar naarmate het verhaal vorderde merkte ik, dat ik steeds minder om zowel de personages als het verhaal ging geven. Bij After merkte je aan alles dat de auteur haar hart en ziel in dat verhaal had gelegd. Dat heeft er voor gezorgd dat After zo’n succes was. Maar bij verliefd tussen de sterren had ik dat gevoel eigenlijk niet. Was het een slecht verhaal? Nee dat zeker niet. Maar na zo’n knaller van een serie verwacht je meer van Anna Todd. Die verwachting heeft ze niet waargemaakt.

Verliefd tussen de sterren is het eerste deel in een nieuwe serie van Anna Todd. En hoewel ik niet heel erg enthousiast was, ben ik wel heel benieuwd naar het volgende deel. Het einde van dit boek is namelijk veel belovend en de plottwist zag ik ook niet aankomen. Voor mijn gevoel gaat het verhaal pas echt beginnen in het tweede deel. Verwacht bij dit boek in ieder geval geen kopie van After. Alles is anders en ja, dat is even wennen want we hielden allemaal van AfterVerliefd tussen de sterren was helaas niet wat ik ervan had verwacht, maar hey, je kan niet altijd pieken als auteur toch?!

Het dorpje Happiness