Boekreview: De Jachtpartij

Title: De Jachtpartij
Author: Lucy Foley
Release date: November 2019

Na alle (feelgood) romans de laatste tijd, heb ik weer zin gekregen in een thriller. Een klassiek ‘wie heeft het gedaan’ verhaal. Heerlijk vind ik dat. Tijdens het lezen speculeren wie de dader is en wie het slachtoffer. De Jachtpartij van Lucy Foley leek me daar perfect voor!

Oudejaarsavond. Een villa in de Schotse wildernis. Negen oude vrienden checken in, maar één van hen zal de nacht niet overleven

Negen vrienden vieren oudejaarsavond in een idyllische villa in de Schotse Hooglanden. Het lijkt de perfecte plek om hun gehaaste Londense leven achter zich te laten en van elkaars gezelschap te genieten. Het ontbreekt de vrienden aan niets: ze hebben een prachtig uitzicht, een knappend haardvuur, een provisiekast vol eten en liters champagne. Maar wat ze ook hebben is geheimen voor elkaar, langgekoesterde jaloezie en bergen opgekropte woede. Terwijl de sneeuw buiten valt, wordt de spanning in de villa ondraaglijk.

Als de lucht op nieuwjaarsdag opklaart is een van de gasten dood. En één van de anderen is de moordenaar. Maar wie?

Waan je in de onbewoonde wereld van de Schotse Hooglanden.

In De Jachtpartij volgen we een groep vrienden die elkaar al kent sinds hun studententijd aan Oxford. Inmiddels zijn ze allemaal dertig en vieren ze nog altijd elk jaar oudejaarsavond met elkaar. Dit jaar is er, door het nieuwste lid van de groep, Emma, gekozen voor het afgelegen jachtverblijf in de Schotse Hooglanden. Emma zet alles op alles om het de vrienden van haar partner zo goed mogelijk naar hun zin te maken. Ze voelt zich namelijk nog steeds het buitenbeentje omdat ze later bij de groep is gekomen. Wat vaak voorkomt bij een verhaal als deze, waarbij je moet raden wie de dader is, hebben alle personages een heel ander karakter. Waar Emma de pleaser is, is Katie de stille teruggetrokken vriendin en Miranda degene die in de spotlights wil staan. Derest van de personages, de partners van deze drie vriendinnen dienen eigenlijk meer als ‘opvulling’ in het verhaal.

Elk personage heeft zo zijn eigen verleden met geheimen, wat ieder voor zich verdacht maakt in deze moordzaak.

Waarom ik een liefhebber van ‘wie heeft het gedaan’ verhalen ben, is simpel uit te leggen. Dit soort verhalen zijn bijna altijd geschreven vanuit verschillende perspectieven. Daardoor komt iedereen aan het woord en mag je als lezer dus mee gissen wie de dader is. Dat is bij De Jachtpartij net zo. We lezen namelijk vanuit de vrouwelijke perspectieven van de vriendengroep, Katie, Emma en Miranda en de twee opzichters van het jachtverblijg Doug en Heather. Ieder van deze personages heeft zo zijn eigen verleden met geheimen die ze ieder voor zich verdacht maken. Heathers perspectief is de enige die we vanuit het heden lezen, wanneer de moord al heeft plaatsgevonden. Bij alle andere perspectieven gaan we terug in de tijd om kom je langzaamaan te weten wat er is gebeurd.

De Jactpartij is een klassiek ‘wie heeft het gedaan’ verhaal die langzaam opbouwt naar een spannende ontknoping.

De kerstperiode is bij uitstek een fijn moment om lekker in een boek weg te duiken. Vaak kies ik dan toch voor de feelgood verhalen. Toch vond ik een uitstapje naar deze thriller zeer geslaagd. De locatie waarin dit verhaal zich afspeelt, de Schotse Hooglanden, tijdens oudejaarsavond, maakt De Jachtpartij ook ideaal voor de feestdagen. Zoals vaak het geval is bij een thriller als deze, wordt het verhaal door de auteur heel langzaam opgebouwd en neemt het vervolgens een sneltreinvaart in de laatste honderd pagina’s, waarin opeens heel veel gebeurd. Toch is het begin niet langdradig en heeft Foley een prima spannende opbouw weten neer te zetten met een uitstekende karakterontwikkeling rondom de personages. Ik had stiekem op een ander plot gehoopt, maar dat heeft het leesplezier dat ik met dit verhaal heb gehad niet verminderd. Kruip tussen het koken, eten en drinken lekker op de bank onder een dekentje met De Jachtpartij. Voor je het weet, lees je deze redelijk dikke pil alweer uit!

De Jachtpartij