Boekreview: De overlevende

Title: De overlevenden, The Darkest Minds trilogy #1
Author: Alexandra Bracken
Publisher: Karakter Uitgevers
Release date: November 2017
Genre: YA Sci-fi
Rating: ★★★✩✩

Noem het vreemd, maar ik denk dat ik één van de weinige ben die nog nooit van De overlevenden, deel 1 in The Darkest Minds trilogie, had gehoord. Of misschien is deze serie ook wel langs jou heen gegaan? Eind 2017 zag ik dit boek in mijn lokale boekhandel liggen. Dit vond ik erg opvallend, aangezien onze boekhandel een zeer beperk aantal YA boeken in de winkel heeft liggen. Daarom besloot ik hem op de gok te kopen. Ik wist namelijk nog helemaal niets over dit boek. Daar zou ik thuis achter gaan komen..

Als Ruby op haar tiende verjaardag wakker wordt, is iets in haar anders dan de dag ervoor. De verandering zorgt ervoor dat Ruby naar Thurmond, een zwaarbewaakt heropvoedingskamp wordt gestuurd. Ze heeft weliswaar de mysterieuze ziekte overleefd die als een epidemie onder de jongeren van Amerika rondwaarde, maar ze heeft er iets angstaanjagends voor in de plaats gekregen: bovennatuurlijke krachten die oncontroleerbaar zijn. Als Ruby zestien is, behoort ze tot de gevaarlijkste tieners in het land.

Wanneer de waarheid over haar nieuwverworven kwaliteiten naar buiten komt, weet Ruby op het nippertje uit Thurmond te ontsnappen. Ze sluit zich aan bij een groep tieners die uit hun eigen, gelijksoortige kamp zijn ontsnapt: Zu, een jong meisje dat door haar verleden wordt achtervolgd; Chubs, een afstandelijke genie; en Liam, hun onverschrokken leider, die direct valt voor Ruby. Maar hoe graag ze ook samen met hem een leven zou willen opbouwen, Ruby kan het risico niet lopen om hem te dichtbij te laten komen. Niet na wat er met haar ouders is gebeurd…

Oh dit klinkt als een dystopisch verhaal! Dat was het eerste wat ik dacht nadat ik de achterflap las. Leuk! Nadat ik Divergent heb gelezen afgelopen jaar, sta ik zeker open voor meer van dat soort boeken.

Ondanks dat ik best veel zin had in dit boek, heb ik hem toch nog een aantal maanden laten liggen en las ik hem uiteindelijk pas in februari van dit jaar. (Er zijn gewoon teveel leuke boeken!) Toen ik eenmaal begon met lezen, was ik meteen blij verrast. Er komen regelmatig boeken voorbij waarbij het echt wel even duurt voordat je in het verhaal zit. Soms duurt het zelfs zo lang, dat alles in je lijf zegt: stop gewoon met dit boek! Bij De Overlevenden was dit alles behalve zo. Ik zat echt meteen in het verhaal. Het verhaal begint bij het moment dat Ruby 10 jaar oud is en erachter komt dat steeds meer kinderen in haar klas verdwijnen omdat ze dood gaan door het mysterieuze virus of doordat ze worden afgevoerd naar een heropvoedingskamp. Ik vond dit een heel fijn begin ook al ligt het tempo heel hoog. Je weet door de tekst op de achterkant van het boek al dat Ruby uiteindelijk ook naar het kamp gaat. Ik was een beetje bang dat Alexandra te snel door het verhaal heen zou gaan, waarin Ruby erachter komt wat er aan de hand is en hoe ze uiteindelijk in het kamp terecht komt. Gelukkig wijdt ze daar een flink aantal pagina’s aan waarin ze ook duidelijk uitlegt wat de ziekte precies inhoudt en hoe zich dat uit in de verschillende krachten.

Eigenlijk zou je het boek kunnen opdelen in het verhaal van Ruby vóór het kamp, het moment waarop ze naar het kamp wordt gestuurd en het verhaal waarin ze uit het kamp ontsnapt. Want dat is het moment dat het verhaal pas echt begint. Dat had ik eigenlijk helemaal niet verwacht. Een leuke plotwending!

Ik hou er altijd enorm van als de hoofdpersonage uit een boek een sterke personaliteit heeft. In De Overlevenden is dat zeker het geval bij Ruby. Ondanks alles wat ze heeft meegemaakt is ze zo sterk. Wat ze precies heeft meegemaakt lees je pas veel later in het verhaal. Iets waar je onder het lezen steeds nieuwsgieriger naar wordt. Haar tegenpersonage is Liam. Een jongen waar Ruby al gauw gevoelens voor krijgt. Maar het is zeker geen instalove. Je moet het zelf maar lezen. Dan begrijp je het wel.

Ik heb nog nooit eerder gehoord van Alexandra Bracken. Maar na het lezen van dit boek kan ik je ervan verzekeren dat deze meid kan schrijven! Ze behandelt de lezer niet als een dom iemand. Ze begrijpt dat wij puzzelstukjes bij elkaar kunnen leggen. Ook vind ik het heel fijn dat ze alles niet meteen in één hoofdstuk uitlegt, maar dit stukje bij beetje doet. Geleidelijk onthult ze steeds weer een mysterie. Het tempo ligt hoog, maar niet op een manier dat het veel te snel gaat en zeker ook niet te langzaam. Het is precies goed zo.

Mocht je net als ik nog nooit van deze serie gehoord hebben, of heb je er juist wel al veel over gehoord maar nog niet gelezen, ga dat dan zeker doen! De wereld die Alexandra heeft neergezet doet me iets wat denken aan de wereld in Divergent, maar tegelijkertijd is het ook weer heel erg anders. Ik ben zeer tevreden over deel 1 van The Darkest Minds trilogie. Dit komt met name door de leuke personages, het sterke begin en onwijs spannende einde. Hierdoor wil je eigenlijk direct doorlezen in deel 2 en 3. Precies wat ik dus ook ga doen aankomende week. Daarover later meer. Lees jij dan ondertussen deel 1? Wacht niet te lang want in augustus dit jaar zal de film in de bioscopen gaan draaien!