Boekreview: Vind ik leuk?!

Title: Vind ik leuk?!
Author: Holly Bourne
Publisher: Harper Collins Holland
Release date: Juli 2018
Genre: Feelgood/Roman

Het is een flinke tijd geleden dat ik iets anders las dan het YA genre. Eigenlijk vind ik dit best jammer. Ik ben namelijk ook groot fan van thrillers en een feel good roman op zijn tijd is ook zeer vermakelijk. Zeker in de zomer! Toen de uitgever Harper Collins mij vroeg of ik Vind ik leuk?! van Holly Bourne wilde recenseren, twijfelde ik dan ook geen seconde.

Ik kende Holly Bourne al van haar YA boeken als It Only Happens in the Movies en The Spinster Club serie.

En ineens ben je dertig. Je tijdlijn is een lange opsomming van aanzoeken, zwangerschapsaankondigingen en foto’s van pas gekochte huizen. Dertig worden lijkt wel een stoelendans: zodra de muziek stopt, kiest iedereen de dichtstbijzijnde plek om zich te settelen met iemand die toevallig ook aan het spel meedoet.

Maar Tori niet. Ze heeft al aardig wat bereikt voor haar dertigste: een bestseller op haar naam en duizenden fans, online en offline. Maar haar best-wel-oké vriendje is eigenlijk heel saai. En wanneer haar beste vriendin óók opeens verliefd wordt, begint Tori te twijfelen. Tori vult haar dagen met twitteren, YouTube en bedenken waarom iedereen – behalve zij – voor dit huisje-boompje-beestje-ideaal lijkt te gaan. Zijn ze bang de boot te missen? Of is zij degene die de memo heeft gemist? Als iedereen om je heen hetzelfde doet, en de klok keihard tikt, wat doe je dan?

De hoofdpersoon Tori is een bijzondere vrouw. Ze is begin dertig, maar weigert mee te doen aan de ‘dertigers-parade’ waarin je je hoort te settelen en baby’s hoort te krijgen. Tori is eigenlijk best tevreden met wat ze al heeft bereikt. Zo heeft ze een bestseller op haar naam staan en duizenden fans. Ze heeft al zes jaar een vriend, Tom. Hij is oké maar wel een beetje saai. Toch kan Tori hier prima mee leven. Totdat haar beste vriendin Dee verliefd wordt en ze enorm begint te twijfelen. Tori krijgt te maken met de uitdagingen waar iedereen voor komt te staan in langdurige relaties. Maar persoonlijk vind ik dat Tom ook echt onvergeeflijke dingen doet waardoor ik Tori haar twijfels volledig begrijp. Daarnaast is Tori eigenlijk best een onzeker persoon. Ze zoekt veel bevestiging in andere mensen. In Tom, in haar beste vriendin, maar bovenal in haar fans. Daar heeft ze het moeilijk mee in dit boek. En ondanks dat, blijft ze een heel sterk en krachtig persoon!

De schrijfster Holly Bourne heeft het vermogen om gebruik te maken van het collectieve bewustzijn van vrouwen en meisjes. Tijdens het lezen waren er tijden dat ik voelde dat ze in mijn gedachten was geklommen en mijn gedachten en gevoelens op de pagina had uitgeschreven. Daardoor denk ik dat dit boek voor veel meisjes en vrouwen zeer herkenbaar zal zijn.

Het boek is opgedeeld in 9 hoofdstukken die allemaal een maand in beslag nemen. (Toen ik klaar was met lezen, kwam ik er pas achter hoe slim Holly dit heeft gedaan!). Mijn enige puntje daarbij is, dat een hoofdstuk daardoor erg lang is. Normaal gesproken hou ik van korte hoofdstukken, maar bij dit boek stoorde het me niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat andere lezers dit vervelend vinden.

Narcisme

We krijgen in dit boek te maken met een personage die veel gedrag vertoont van narcisme. Hoewel ik weet wat het is, heb ik er in mijn eigen leven nog nooit mee te maken gehad. Ik kon me dan ook nog niet zo goed voorstellen hoe het is om met zo iemand te moeten samenleven. Dit boek laat dit echt heel goed zien. Ik kan me dan ook helemaal voorstellen hoe lastig dit is voor Tori en hoe het haar aan het twijfelen zet over haar zelf.

Vind ik leuk?! heeft er voor gezorgd dat ik weer vaker feel good romans ga lezen. De schrijfstijl van Holly vond ik zeer vermakelijk en vlot lezen. Ook denk ik dat ik perfect pas in de doelgroep van dit boek. Ik ben 26 en de dingen waar Tori mee te maken krijgt en over twijfelt zijn onderwerpen waar ik zelf ook mee worstel. Het verhaal was daardoor erg herkenbaar en dat leest altijd heel fijn. Toch denk ik dat een jongere doelgroep zich ook zeker kan vermaken met dit boek. Het krijgen van kinderen en de druk die daar op staat is voor niemand nieuw. Daarnaast schrijft Holly op zo’n eerlijke en begrijpelijke manier dat je echt in het hoofd van het hoofdpersonage zit. Je gaat automatisch vanuit Tori denken en leeft volkomen met haar mee. Een aanrader voor deze zomer!

leuk