Boekrecensie: Opgescheept

Title: Opgescheept
Author: Lianne Reijntjes
Publisher: Lianne Reijntjes
Release date: September 2021
Genre: Feelgood Roman

Een aantal maanden geleden werd ik benaderd door Lianne Reijntjes. Lianne is auteur en geeft haar boeken in eigen beheer uit. Ik leerde haar eerder verschenen boek Kwetsbaar Verliefd vorig jaar kennen toen ik in de jury zat van The Indie Awards. Ze wist me toen erg te verrassen met een fijne schrijfstijl. Toen Lianne mij benaderde of ik haar nieuwe boek Opgescheept wilde lezen, hoefde ik daar dan ook niet lang over na te denken. Ik had wel weer eens zin in een heerlijke feelgood!

De slimme Else, de vrolijke Jenny en de pittige Lindsay kennen elkaar niet, maar hebben één ding gemeen: een ongelukkige thuissituatie. Ze besluiten hun leven om te gooien en schrijven zich in voor een gloednieuw appartementencomplex. Het resultaat: ze worden ingeloot. Met z’n drieën. In hetzelfde appartement. Daar hadden ze niet op gerekend!

Omdat ze zo graag uit huis willen besluiten ze het toch maar te proberen, maar drie totaal verschillende meiden samen in één huis blijkt zo simpel nog niet… Vooral omdat ze alle drie zo hun eigen problemen hebben.

Zullen de meiden het redden om op zichzelf te wonen en leren ze uiteindelijk ook om met elkaar te kunnen samenleven?

In Opgescheept volgen we drie personages, namelijk Jenny, Lindsay en Else. Ze hebben allemaal zo hun eigen redenen waarom ze hun ouderlijk huis willen verlaten. Daarom schrijven ze zich in voor een nieuw appartementencomplex. Zowel Jenny, Lindsay en Else worden ingeloot. Hoewel ze allemaal stiekem hoopte op een appartement voor zichzelf, wordt al snel duidelijk dat ze huisgenoten worden. Deze drie meiden zijn allemaal totaal verschillend. Lindsay heeft haar mondje mee en is niet bang om te zeggen wat ze denkt. Ook niet als ze daar anderen mee kwetst. Jenny daarentegen is heel onzeker. Er is haar zo vaak verteld dat ze niets kan, dat ze er zelf in is gaan geloven. Else is de slimste wat de drie en wil alles volgens de regeltjes doen. Dit heeft ze van huis uit meegekregen en ze kan er nog wel eens in doordraaien.

Je kunt je voorstellen dat er al snel veel irritaties ontstaan tussen de drie meiden. Ze snappen elkaar niet. Voldoende stof voor een vermakelijk verhaal dus.

Zoals ik in mijn inleiding al zei, leerde ik Lianne haar boeken kennen tijdens de Indie Awards vorig jaar. Ik beoordeelde haar boek toen heel hoog. Helaas mocht ze net niet winnen. Wat me toen ook al opviel is de fijne en herkenbare schrijfstijl van Lianne. Ook in Opgescheept herken ik die weer terug. Ze heeft alle drie de personages een eigen verhaal gegeven. Dat vond ik heel leuk. Je leest dus ook afwisselend vanuit de drie personages Jenny, Lindsay en Else. Tegelijkertijd hebben ze ook nog een gezamenlijke verhaallijn waarin alles samenkomt. Tijdens het lezen merkte ik aan alles dat Lianne haar eigen ervaringen met op zichzelf wonen heeft gebruikt in het verhaal. Dat maakte het heel realistisch.

Opgescheept is vrolijk, vermakelijk en heel realistisch geschreven.

Hoewel ik zelf nooit op kamers heb gezeten, kan ik me wel voorstellen dat de gevoelens van Jenny, Lindsay en Else heel herkenbaar zijn voor mensen die wel op kamers hebben gezeten. Het is niet niets om te verhuizen naar een onbekende plek en dan ook nog eens met onbekende mensen te worden opgescheept. De titel van Lianne haar boek spreekt dus we voor zich. Opgescheept is vrolijk, vermakelijk en lees je in een mum van tijd weg. In dit eerste deel heeft Lianne de personages aan de lezer voorgesteld. Ik heb nu een goed beeld wie iedereen is en hoe hun verleden eruit ziet. Mede daardoor ben ik ontzettend benieuwd hoe deze trilogie verder zal gaan!

Opgescheept