Boekreview: The Cheerleaders

Title: The Cheerleaders
Author: Kara Thomas
Publisher: Delacorte Press
Release date: Juli 2018
Genre: YA thriller

Het is lang geleden dat ik een goede YA mysterie heb gelezen. Toen ik The Cheerleaders voorbij zag komen op Goodreads, wist ik meteen dat ik deze wilde lezen. De schrijfster, Kara Thomas, ken ik nog van haar boek Little Monsters. Ik beoordeelde dat boek mijn vijf sterren. Mijn recensie daarvan vind je hier. Ik had dan ook torenhoge verwachtingen van The Cheerleaders.

Eerst was er een auto ongeluk waarbij twee cheerleaders om het leven komen. Niet lang daarna worden er nog eens twee cheerleaders vermoord door hun buurman. De politie heeft hem neergeschoten, dus niemand zal ooit weten waarom hij dit heeft gedaan. Monica haar zus was de laatste cheerleader die om het leven kwam. Na haar zelfmoord, is de cheerleadersclub op Sunnybrook High opgeheven. Niemand wilt namelijk immers herinnerd worden aan zoiets verschrikkelijks. Maar dat is vijf jaar geleden. Inmiddels wil de school de omgekomen cheerleaders herdenken. Maar voor Monica is dat niet makkelijk. Ze wil alles het liefst vergeten. Maar dat wordt haar onmogelijk gemaakt als er steeds meer geheimen aan het ligt komen. Wat er vijf jaar geleden dan ook precies is gebeurd, het is nog niet over..

Als je de achterflap van The Cheerleaders leest, merk je meteen dat het best creapy is allemaal. Vijf cheerleaders die in een zeer korte periode allemaal zijn gestorven. Klinkt als een erg spannend verhaal! Ik kan in ieder geval alvast vertellen dat dit boek me absoluut niet heeft teleurgesteld!

We volgen Monica. Haar zus Jen, was de enige overlevende van de vijf cheerleaders. Maar zelfs zij pleegt na een tijdje zelfmoord. Monica wil alles wat er vijf jaar geleden gebeurd is eigenlijk het liefst vergeten. Zeer begrijpelijk. Dit alles moet een grote impact hebben gehad op haar en haar familie. Er zijn vrijwel geen tot weinig momenten geweest dat ik me irriteerde aan Monica. En die enkele keer dat ik het dan niet helemaal met haar eens was, begreep ik haar wel. Ze heeft verdriet om haar zus, heeft het idee dat alles om haar heen uit elkaar valt en niemand haar steunt. Wat ik zo sterk vond aan haar, is dat ze ondanks dat toch ook erg gedreven is en vastbesloten. Ze zal niet stoppen met zoeken naar antwoorden tot ze de waarheid vindt.

Kara Thomas heeft de perfecte thriller schrijfstijl voor jongvolwassenen. Alles loopt heel vloeiend en natuurlijk. Daarnaast is het zo spannend, dat je blijft doorlezen. Er zitten ook een aantal hoofdstukken in met flashbacks naar vijf jaar geleden geschreven vanuit het oogpunt van Jen. Deze hoofdstukken vond ik een erg goede toegevoegde waarde.

Belangrijke topics

Ook worden er in dit boek een paar belangrijke onderwerpen behandeld. Denk aan tienerzwangerschap, abortus, mishandeling en uiteraard moord. Ik vind het erg goed dat YA schrijvers zulk soort onderwerpen verwerken in hun verhalen. Het zijn belangrijke onderwerpen waarmee iedereen direct of indirect mee te maken gaat krijgen in zijn of haar leven. Door er over te lezen, hoop ik dat mensen het beter kunnen verwerken zodra het zover is. Ik zeg overigens niet dat iedereen wordt mishandeld of vermoord in zijn of haar leven he? Maar iedereen kent wel iemand die een van bovenstaande dingen heeft meegemaakt. Daardoor is het ook voor jou een gebeurtenis die dichtbij komt.

The Cheerleaders van Kara Thomas is typisch zo’n boek waarbij je op het puntje van je stoel zit en maar blijft doorlezen. Je hebt echt geen idee wie je kan vertrouwen en ik denk dat ik iedereen in dit boek wel heb verdacht op een bepaald moment. Wie is er onschuldig en wie is de koudbloedige moordenaar? Een van de beste mysteries die ik dit jaar heb gelezen en een aanrader voor liefhebbers van 13 minutes, Een van ons liegt en Little Monsters.

cheerleaders