Boekreview: The turn of the key

Title: The Turn of the Key
Author: Ruth Ware
Publisher: Simon & Schuster
Release date: Augustus 2019

Na het lezen van de synopsis van The Turn of the Key was ik eigenlijk gelijk nieuwsgierig geworden. De auteur Ruth Ware staat bekend als een hele goede thriller schrijfster en ik kon dan ook niet wachten om haar nieuwste boek te lezen.

Wanneer Rowan een advertentie tegenkomt, lijkt het te mooi om waar te zijn. Een vacature voor een inwonende oppas met een zeer gul salaris. Ze besluit te solliciteren. Eenmaal aangekomen bij Heatherbrae House is Rowan verbaasd over alle luxe die het huis te bieden heeft. Het is een ‘slim’ huis waarbij alles is voorzien van technologische snufjes. Met een perfecte familie, lijkt dit de droombaan voor Rowan.

Wat ze niet weet is dat ze zojuist een nachtmerrie is ingestapt. Eentje die zal eindigen met een dood kind en Rowan zelf achter te tralies, wachtend op de uitspraak van de rechter. Rowan weet dat ze fouten heeft gemaakt, maar een moord plegen hoort daar niet bij. Wat betekent dat iemand anders de moordenaar is.

In The Turn of the Key volgen we Rowan die in Londen woont en bij een kinderdagverblijf werkt. Een prima baantje, maar absoluut niet haar droomjob. Bovendien kan ze het niet goed vinden met haar manager. Dat ze op een dag haar droombaan tegenkomt online, komt dan ook als geroepen. Een inwonende nanny job in Schotland bij een picture-perfect familie met een enorm luxueus huis.

Rowan is niet perse een personage waar je jezelf direct mee kan identificeren. Ze is geen slecht persoon, maar ze heeft iets waardoor ik m’n vinger er niet op kan leggen. Misschien is het de manier waarop de kinderen op haar reageren. Toch hoopte ik gedurende het lezen wel constant voor Rowan dat de kindjes haar meer zouden gaan waarderen.

The Turn of the Key is op een unieke manier geschreven waardoor ik als lezer gedurende het hele verhaal nieuwsgierig bleef.

Wat ik heel tof vond aan dit boek, is dat het geschreven is in de vorm van een brief. Rowan schrijft een brief aan een advocaat waarin ze verteld wat er is gebeurd en dat ze hulp nodig heeft. Tijdens het lezen vergeet je soms gewoon dat het een brief is. Een hele originele manier van het schrijven van een boek. In haar brief, probeert Rowan uit te leggen wat ertoe heeft geleidt dat ze is gearresteerd en waarom ze onschuldig is. Je wordt er als lezer heel erg nieuwsgierig door en daardoor vlieg je ook aardig snel door het boek heen ondanks dat de auteur de tijd heeft genomen om het verhaal te vertellen.

Een spannende, spookachtige thriller met intrigerende plotwendingen.

Ik heb enorm genoten van The Turn of the Key en ben dan ook zeker van plan meer boeken van deze auteur te lezen. Een grote reden waarom ik dit verhaal zo leuk vond is het huis wat is voorzien van alle technische gemakken. Alles in het huis is te bedienen met een app. Iets wat uiteindelijk in onze maatschappij ook gaat gebeuren. Daarnaast vond ik de manier waarom dit boek geschreven is (in brief vorm) heel origineel. Het geeft een andere dimensie aan het verhaal en zorgt voor een grote nieuwsgierigheid bij de lezer. Er zitten flink wat kleine plotwendingen in dit boek die niet persé heel schokkend waren. Maar de grote plotwending aan het einde kwam voor mij als een grote shock. Over het algemeen is The Turn of the Key een sfeervolle, trage psychologische thriller met intrigerende plotwendingen. Hou je van mysterie? Dan is deze thriller echt wat voor jou!

The turn of the key